„Flavours of Moldova” – primul documentar despre Republica Moldova pe Netflix

Republica Moldova va avea, pentru prima dată, un documentar pe platforma Netflix. Producția „Flavours of Moldova” („Aromele Moldovei”) va fi lansată pe 24 septembrie și cuprinde trei episoade dedicate gastronomiei, tradițiilor și peisajelor locale. Documentarul este realizat de aceeași echipă care a produs și „Flavours of Romania” și își propune să devină un instrument de promovare a micilor antreprenori și a imaginii țării peste hotare. Detaliile au fost oferite de inițiatoarea proiectului documentar, Diana Lazăr, în prezent consiliera ministrului Economiei din R.Moldova, scrie rfi.ro.

Totul a început acum doi ani, de la un email. Regizorul și producătorul britanic, Charlie Ottley, s-a arătat interesat de Moldova, de locurile minunate din aici și așa a pornit proiectul documentar. Filmările au avut loc în cramele și viile din Moldova, în sate, festivaluri, în toată țara, de la nord, la sud, ne povestește inițiatoarea proiectului ”Flavours of Moldova”.

”Exact doi ani în urmă primeam primul email de la Charlie. Suntem la doi ani după, când suntem gata să lansăm documentarul pe această platformă de streaming. Moldova nu este doar turistică. Moldova este și creativă. Moldova are și acest component de a deveni o destinație pentru investiții și pentru antreprenori optimiști”.

”Avem o lansare inedită și la care am sperat atâția ani. De fapt, am visat atâția ani. Astăzi putem spune că tot ce are Moldova mai gustos, mai frumos, mai drag nouă și ce putem oferi oaspeților noștri se va regăsi în aceste trei episoade in documentarul Flavours of Moldova, adică aromele Republicii Moldova filmate sub bagheta și în viziunea lui Charlie Ottley, un jurnalist britanic care rezidă în România deja de mai multe decenii și care de ceva ani tot încerca să răzbată în Moldova și să găsească o conexiune aici pentru a-și extinde arealul său de documentar”, afirmă Diana Lazăr.

Imagini din timpul filmărilor pentru documentarul ”Flavours of Moldova”, lansat pe 24 septembrie, pe Netflix
Imagini din timpul filmărilor pentru documentarul ”Flavours of Moldova”, lansat pe 24 septembrie, pe Netflix © antrim

”Moldova nu este despre munte, despre mare, despre castele. Moldova este despre această dorință de a demonstra că și cel mic poate face lucruri mari și unul care poate nu sare în ochi la prima vedere poate fi și te poate captiva sufletește și că Moldova este despre această latură unică pe care o avem noi, moldovenii, fiind și diferiți prin faptul că suntem o așchie de țară pe lângă România Mare, dar în același timp și un mix de minorități, de grupuri care putem fi uniți prin istorii care ne fac mândri pe toți”.

Imagini din timpul filmărilor pentru documentarul ”Flavours of Moldova”
Imagini din timpul filmărilor pentru documentarul ”Flavours of Moldova” © antrim

Dar cum au fost selectate locațiile unde au avut loc filmările pentru noul documentar despre R.Moldova, am întrebat-o pe Diana Lazăr.

”A fost dificil. Moldova nu este doar despre o tematică. Am vrut să avem acest mix de arome. Și, desigur, am avut un laitmotiv care ține de a merge de la nord spre sud și de a arăta toate aceste unghiuri, priveliști, conexiuni atât de diferite. Prin urmare, ne-am străduit să avem și acest component de natură neatinsă de om, cumva niște priveliști și niște peisaje deosebite. Ne-am uitat să avem neapărat componenta de patrimoniu, pentru că el este și prin acest documentar avem și un manifest către noi înșine, către diasporă, către investitori de a renaște aceste conace, aceste situri de patrimoniu care necesită atât de multe investiții”.

”Am introdus neapărat tot ce înseamnă viața la țară, viața rurală cu acele băști acele căsuțe, gastronomia locului. Desigur, am avut componentul vitivinicol, am avut componenta de festival, evenimente de comunitate. Deci, în final am avut peste 40 de locații de la nord la sud. La început au fost mai multe pentru fiecare dintre ele, deci am avut în jur de 200 de propuneri. Și cum se lucra? Făceam un Excel într-un Google Drive pe care-l dădeam lui Charlie și Ioanei și echipei lor. Pentru fiecare locație puneam un mic pitch, așa cum îl simțim noi. Spre exemplu, despre Soroca. Am spus că este cetatea, dar pe lângă cetate avem acest deal al romilor și îl avem pe baron”.

Secvențe din documentarul ”Flavours of Moldova” ce urmează a fi lansat pe 24 septembrie pe Netflix
Secvențe din documentarul ”Flavours of Moldova” ce urmează a fi lansat pe 24 septembrie pe Netflix © antrim

”Spuneam ceva unic și despre bășcuțe, spuneam că sunt unice, poate, în Europa asemenea căsuțe în pământ în care mai trăiesc oameni. Când venea vorba despre crame, spre exemplu, le descriam că avem crama Guiness Book, cea mai mare colecție, despre tot felul de investitori și antreprenori care renasc anumite meșteșuguri de țesut sau de copt pâine sau care au porți din lemn nemaivăzute, până la unele restaurante care aspiră la titlul gastronomic unde se reinventează rețetele noastre tradiționale de babă neagră sau de tot felul de sărmăluțe”.

Locațiile din Moldova apărute în noul documentar au fost ”filtrate” astfel încât să fie disponibile oricărui vizitator străin, dă asigurări Diana Lazăr.

Imagini din timpul filmărilor pentru documentarul ”Flavours of Moldova”
Imagini din timpul filmărilor pentru documentarul ”Flavours of Moldova” © antrim

”Oricine le-ar găsi pe un Google Maps s-ar duce, ar putea să trăiască aceeași experiență de împletit sărmăluțele cele mai mici din lume, la Rezina, sau să facă o plimbare cu caiacul pe Nistru. Charlie ne-a înțeles că un documentar și o asemenea investiție, care pentru noi, pentru Republica Moldova este mare, dorim să devină și un instrument de promovare a micilor antreprenori, a celor care creează locuri de muncă în Moldova, care investesc”.

Dar cum au decurs filmările la sate, cât de receptivi au fost oamenii de la țară, am mai întrebat-o pe inițiatoarea proiectului documentar.

”Eu cred că fiecare moldovean, pe lângă această latură ospitalieră de a fi gazde autentice, sincere și oneste, pentru că așa sunt, mai avem și această latură artistică oarecare, în care un moldovean, chiar dacă este filmat și trece un pic de reținere în fața camerei, după asta se adună și dacă trebuie, spune și o glumă și își arată partea cea mai adevărată, proprie. Am avut acest sentiment când am filmat la țară, pentru că se răspundea foarte deschis și cooperant cu regizorii și cu operatorii. Erau receptivi și dacă mai trebuia să mai trecem o dată, pentru că drona nu a captat, deci mersul lucrurilor, se mai repeta o dată. Sau am avut grupuri de copii care au cântat și au dansat și care au fost deschiși să mai repete de două-trei ori până a fost dublura cea mai bună”.

Secvențe din documentarul ”Flavours of Moldova” ce urmează a fi lansat pe 24 septembrie, pe Netflix
Secvențe din documentarul ”Flavours of Moldova” ce urmează a fi lansat pe 24 septembrie, pe Netflix © antrim

Totodată, Diana Lazăr spune că împreună cu echipa sa și-a dorit foarte mult ca lansarea documentarului ”Flavours of Moldova” să se întâmple anume acum, în toamnă, înainte de Ziua Națională a Vinului. ”Anume pentru că ceea ce va rula la televizor sau în episoade va reflecta exact realitatea pe care o trăim acum în Moldova, deci îi va da o doză de realism. Acum, dacă ne uităm la cifrele pe industria turismului, 10 ani în urmă, când abia demaram cu prima campanie și acel spot produs de regretatul Viorel Mardare, Be our guest in Moldova, în care e un actor celebru vine Moldova și se pierde aici, ne dorim și în acest caz să avem un asalt al turiștilor, dar noi și ne facem tema pentru acasă”, afirmă Diana Lazăr, inițiatoarea proiectului documentar, ”Flavours of Moldova”, lansat pe 24 septembrie.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA