Un nou tip de fraudă telefonică vizează aplicațiile bancare din Republica Moldova. Infractorii obțin acces de la distanță la telefoanele mobile și la aplicațiile bancare instalate pe acestea.
Victimele sunt sunate de persoane care se prezintă drept angajați ai companiilor de telecomunicații. Aceștia le solicită să instaleze o versiune „actualizată” a aplicației operatorului, trimisă printr-un link expediat prin SMS, e-mail sau aplicații de mesagerie. După accesarea linkului, pe telefon se instalează un program cu funcții ascunse, care permite controlul de la distanță.
Infractorii accesează aplicația de mobile banking, dezactivează notificările și efectuează transferuri repetate de bani către mai multe conturi. În cele mai multe cazuri, victimele pierd sume importante în câteva minute.
Poliția reamintește că niciun operator, bancă sau instituție oficială nu solicită reinstalarea aplicațiilor prin apel telefonic și nu trimite linkuri. Oamenii sunt sfătuiți să verifice identitatea apelantului, să nu instaleze aplicații la cererea necunoscuților, să evite accesarea linkurilor din surse nesigure, să activeze autentificarea în doi pași și să monitorizeze constant conturile bancare.
Dacă cineva a instalat o astfel de aplicație sau a oferit date, trebuie să contacteze imediat Poliția, operatorul de telefonie și banca.