Oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon și-au intensificat campaniile de dezinformare online, cu sprijinul Kremlinului. Aceste campanii, desfășurate în principal prin reclame pe Facebook și Google, au avut un cost estimat de 33 300 euro între 1-30 august. Datele au fost publicate de experții de la Watchdog. Potrivit unei analize, scopul dorit a fost manipularea opiniei publice înaintea alegerilor prezidențiale și a referendumului pentru aderarea la UE, planificat pe 20 octombrie 2024.
Potrivit experților, principalele narațiuni manipulative au vizat faptul că UE distruge identitatea națională, îndatorează Moldova, iar criza energetică este cauzată de UE.
Fugarul Ilan Șor a promovat pentru perioada 01 – 30 august circa 62 de reclame prin intermediul a 15 pagini pe Facebook, cheltuind aproximativ 18 000 de euro. Numărul de reclame a scăzut după acțiunile META de a șterge paginile anonime afiliate lui Ilan Șor.
Principalele manipulări promovate de paginile anonime ale lui Șor au fost:
-UE distruge cultura și identitatea națională a statelor membre : Fugarul Ilan Șor a declarat că „spre deosebire de Eurasia, UE calcă în picioare și nu respectă istoria țărilor membre”.
– UE bagă Moldova în datorii: O altă manipulare promovată de paginile anonime este că „finanțările care vin pentru Moldova din UE bagă țara în datorii”.
– Rusia este partenerul strategic al Moldovei.
De cealaltă parte, Veaceslav Platon a promovat în perioada 01 – 30 august în jur de 72 de reclame pe pagina sa personală de Facebook și pe cea a Nataliei Morari, cheltuind aproximativ 15 000 de euro. În comparație cu perioada 01 – 30 iulie, Platon a cheltuit cu aproximativ 4 500 de euro mai puțin pe sponsorizarea reclamelor pe Facebook.
Numărul mic de reclame pe Facebook și sumele reduse pentru acestea se datorează faptului că Platon a început să promoveze conținutul său și al Nataliei Morari pe platformele Google, scrie sursa citată. Dacă Facebook este mai transparent în prezentarea cheltuielilor pe reclame, Google nu permite vizualizarea sumelor cheltuite de agentul economic și nici perioada pentru care au fost setate. În ultima perioadă a devenit mai dificil de depistat câte reclame au rulat pentru anumită perioadă anumită. Astfel, pentru perioada 01 – 30 august, de pe conturile lui Morari și Platon au rulat 79 de reclame.
Principalele manipulări promovate de paginile afiliate lui Platon au fost:
– UE nu are nevoie de Moldova: Potrivit lui Veaceslav Platon, „autoritățile de la Chișinău trebuie să pregătească un plan de rezervă în cazul în care UE nu va reacționa la rezultatele pozitive la referendum”. Platon susține că „UE nu va atrage atenție la dorința moldovenilor de a deveni membri ai comunității, cum nu au atras atenția și la Adunarea Națională Moldova Europeană”.
– Guvernarea instituie cenzura – Natalia Morari prezintă o investigație anonimă publicată pe canalul de Telegram „PATRIOT”, gestionat de Fulga Grabovschi, despre cum guvernarea ar dori să mai închidă alte televiziuni. Potrivit așa-numitei investigații, s-ar pregăti închiderea posturilor „neafiliate” guvernării.
Pe lângă reclamele sponsorizate de către fugarii Veaceslav Platon și Ilan Șor, au mai fost depistate manipulări sponsorizate din numele candidatei la funcția de președintă al țării, Victoria Furtună. Aceasta a cheltuit pentru perioada 01 – 30 august aproximativ 2 400 de euro pentru 12 reclame.
La începutul lunii august, Comunitatea „WatchDog.MD” a calculat că pentru o campanie plasată pe 25 de site-uri internaționale, Victoria Furtună ar fi cheltuit între 4.250 și 13.250 dolari, în funcție de complexitatea și extinderea distribuției și promovării.
Experții anticipează că în perioada campaniei pentru referendum și alegeri prezidențiale, autoritățile electorale vor fi supuse unui val de atacuri informaționale.