Trotinetele electrice au devenit una dintre cele mai populare metode de transport rapid atât în capitală, cât și prin sate. Comoditatea se transformă în pericol atunci când regulile nu sunt respectate. Potrivit poliției, numărul accidentelor provocate de conducătorii de trotinete electrice a crescut. În primele șapte luni ale anului 2025 au fost înregistrate 58 de accidente, comparativ cu 46 în aceeași perioadă a anului trecut.
Potrivit ofițerului de presă din cadrul INSP, Ana Chiseliță, cele mai multe accidente se produc din cauza neatenției și a nerespectării regulilor. Mulți tineri circulă cu trotineta pe drumuri aglomerate, fără cască sau alte echipamente de protecție. Viteza prea mare și traversarea neregulamentară fac victime. Inspectorii atrag atenția că respectarea regulamentului poate preveni astfel de incidente.
”Aceștia trebuie să fie echipați corespunzător. Atunci când traversează partea carosabilă, trebuie să se coboare de pe trotinetă și să o conducă de ghidon. Acest lucru este foarte important. În cazul în care există benzi de deplasare, sunt obligați să se deplaseze pe acestea, iar în cazul în care nu există aceste benzi de deplasare, conducătorii de trotinete electrice trebuie să conducă pe drumurile publice, având o distanță de un metru în raport cu marginea dreaptă a carosabilului”, a spus Ana Chiseliță, ofițer de presă INSP.
Deși regulamentul prevede vârsta minimă de 16 ani și purtarea echipamentului de protecție, pe străzile din Chișinău se observă că mulți utilizatori închiriază trotinete direct de pe stradă fără să respecte aceste reguli. Din aplicațiile de închiriere nu se poate verifica dacă au vârsta minimă, iar mulți circulă fără cască sau vestă reflectorizantă.
Mulți utilizatori recunosc că nu respectă regulamentul. Unii spun că nu au casca la îndemână, alții că nu citesc regulile și se bazează doar pe propria atenție.
”Trebuie să am casca cu mine. Dar din păcate eu nu pot să port cu mine casta pentru a mă deplasa din punctul A în punctul B. Și pe loc nu am de unde să-l arendez. De aia, din păcate, merg fără cască”.
”Înainte să mă urc la așa aparat, trebuie de citit. – Tu ai citit? -Nu, dar trebuie. Pentru că trebuie să ne păzim și asta e sănătatea noastră. Logic gândind, trebuie să ne purtăm adecvat, să conducem atent și să luăm seama. Cască, vestă, asta tot intră în regulament, dar mulți nu respectă.”
”Era scris, dar eu consider că sunt foarte atent la ale mele. Dar vesta, consider că e pe timp de noapte o necesitate. Casta, deja, vă dați seama că nu o să umple toată lumea cu castă pentr că..”
”Eu doar nu știu când voi avea nevoie. Nu pot să port cască și celelalte. Dacă era al meu, sigur că aveam și cască și vestă, protecție pentru coate și genunchi.”
Astfel, datele poliției arată că situația este îngrijorătoare.
”Conform datelor statistice, pe parcursul celor șapte luni ale anului 2025 pe teritoriul țării au fost înregistrate 58 accidente rutiere cu implicarea conducătorilor de trotinete, comparativ cu perioada analogică unde s-au produs 46 de accidente rutiere. 47 din accidentele rutiere cu implicarea conducătorilor de trotinete au fost vinovați, s-au produs mai de fapt din cauza conducătorilor de trotinete electrice”, a mai spus ofițerul de presă al INSP.
Amintim că la sfârșitul lunii august, un băiat de 15 ani a murit, după ce a fost lovit de o mașină, pe un drum din apropiere de localitatea Sărata-Galbenă, raionul Hîncești. Șoferița ar fi efectuat o manevră bruscă, fără a se asigura, şi a lovit minorul.