150 de companii din toată țara, la prima ediție a expoziției „Produs Autohton”

150 de companii din toate colțurile țării și-au adus produsele la Chișinău pentru prima ediție a expoziției „Produs Autohton”. De la bucate tradiționale și costume populare, până la brânzeturi, genți din piele și bijuterii – vizitatorii pot descoperi, timp de trei zile, diversitatea și calitatea brandurilor locale.

Printre cele 150 de companii se numără și patru firme fondate de cetățeni reveniți din diaspora. Una dintre ele este afacerea Domnicăi Căpațină, lansată în 2019.

”Am fost în Belgia timp de 3 ani de zile și dorul de casă și dragostea de țara noastră ne-a făcut să ne întoarcem acasă și am pus bazele unei afaceri și anume în zootehnie, creșterea ovinelor. La moment am pus bazele și un teste de procesarea laptelui, unde noi facem brânză și urda de oi, produse autentice de la sudul Moldovei”, Domnica Capațina, fondatoarea brandului de alimentație.

Afacerea a prins avânt, iar acum produsele lor sunt comercializate și în România.

”Avem și un produs specific sudului, și anume cavurma de oi. Vreau să menționez că produsele noastre sunt naturale, fără aditivi, fără conservați, produse după o rețeta tradițională, păstrată de la bunicii noștrii, chiar și brânza, chiar și cavurma să face doar din ingridiente naturale. De exemplu cavurma se face din carne de oi, ardei iute, sare, piper roșu și atât”, Domnica Capațina, fondatoarea brandului de alimentație.

Un alt exemplu este Cristina Jereghiș, care după cinci ani în România a revenit acasă și a lansat o afacere.

”Produsele noastre din pielea naturală, suntem compania care le face practic anual, nu suntem industrie mare, nu facem cantități foarte mari, fiecare geanta este tăiată manual. Cumpărătorul este Doamna-business, mai mult femeile care își doresc o geantă calitativă și reprezantativă”, Cristina Jereghiș, fondatoarea companiei de producerea genților.

La expoziție sunt prezentate și numeroase piese tradiționale moldovenești, printre care și celebra ie. Meșterul popular Lidia Bojescu spune că fiecare cămașă cusută de ea poartă o poveste, iar acest detaliu este la fel de important. Respectarea simbolurilor autentice face parte din munca ei, iar realizarea unei ii poate dura chiar și până la nouă luni.

”Prin respectarea tuturor canoanelor, tutror rigorilor, oricecare obiect căsut manual, sau la mașina este autentic, este corect, când respectăm canoanele, numai atuncea putem să spune, că da, aceasta este ie, dar dacă am pus câteva simboluri pe o bluzița, asta nu înseamnă că ai îmbrăcat ia”, Lidia Bojescu, meșter popular.

Vizitatorii spun că apreciază calitatea produselor și consideră important să sprijine producătorii locali.

”Foarte bine, da. E bun, mai scurt, producția asta e foarte bună pentru noi. Și dă doamne avem noroc, că ei fac tăt lucrurile ăștea care trebuiește, fabricat în Moldova, la noi”.

”Mai mult pentru costume populare, dar am văzut că este și ceva de mâncare, produse și am cumpărat. – Ați cumpărat ceva? – Da. – Ce ați cumpărat? – Balzam, uleiuri, pentru cântărirea imunitetului”.

Organizatorul evenimentului este Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova. Responsabilii spun că perioada organizării a fost aleasă special pentru a atrage moldovenii din diaspora.

”De ce îl organizăm? Pentru că în aceasta perioadă avem foarte mulți cetățeni de ai noștrii care sânt peste hotare, în diaspora, și vrem să le arătăm lor ce avem noi mai bun. Să vină să vadă și să promoveză aceste produse și servicii în afara țării. Pentru că ei sânt cei mai buni ambasadori și ei sânt cei mai buni promatori a produselor și serviciilor autohtone”, Sergiu Harea, președintele Camerei de Comerț.

”Pentru noi produsul autohton este o sursa de export, pentru că suntem apreciați nu doar în RM, dar și peste hotare, începând cu piața UE. 67% din produsele din RM se exporta la piața UE, o piață care apreciază în primul rând calitatea”, Doina Nistor, ministra Dezvoltării Economice și Digitalizării.

La eveniment a fost prezent și președintele Parlamentului, Igor Grosu, care a subliniat că, în anii următori, o prioritate pentru stat va fi sprijinirea și dezvoltarea micilor afaceri autohtone.

”O bună parte din resursele care am obținut din cele 1,9 mlrd euro o să meargă și pentru micii antreprenori. Ținta e că 25 de mii de întreprinderi mici și mijlocii să benificieze prin AIPA, prin ODA și prin alte instrumente”, Igor Grosu, președintele Parlamentului.

Expoziția se va desfășura până în data de 24 august, iar organizatorii estimează că va atrage cel puțin 50.000 de vizitatori.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA