Aproximativ 500 de copii cu probleme de vedere și auz vor învăța cu ajutorul echipamentului special, precum aparate auditive, tastaturi Braille, lupe electronice și alte dispozitive specializate. Echipamentul a fost achiziționat datorită unui grant și va fi redirecționat către centrele teritoriale de asistență psiho-pedagogică.
Ulterior, în funcție de necesități, echipamentul va fi atribuit fiecărui copil în parte, care îl va putea utiliza atât în centrele respective, cât și în școli, în timpul orelor.
„Acest primul lot de 180 de mii de euro face parte dintr-o ambiție mai mare, dintr-o anvelopă mai mare de 1,1 mln de euro din care se vor procura dispozitive asistive și materiale didactice pentru copii și în special pentru copii cu dizabilități. Aici avem lotul destinat celor cu dezabilități de auz și văz. Mai avem un lot de 520 de mii de euro care deja a ajuns în țara pentru cei cu dizabilități mentale și încă 400 de mii de euro care sunt în proces de achiziții și le așteptăm cu nerăbdare în Republica Moldova”, spune Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării.
Potrivit Virginiei Rusnac, directorul Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, astfel de echipamente existau și anterior, însă sunt situații când un copil are nevoie de mai multe dispozitive simultan.
„Noi avem în sistemul educațional identificat la zi circă 250 de copii cu deficiențe de văz și circa 200 cu dificiențe de auz. Avem nevoie de dispozitive permanent pentru că necesitățile diferă de la copil la altul, chiar dacă cumva sânt încadrați într-o categorie. Dar unu poate să aibă nevoie de o mașină Braid pe care o vedeți acolo, altul poste să aibă nevoie de acest monitor”, afirmă Virginia Rusnac, directorul Centrului de asistență psihopedagogică.
Evelina Novac, din raionul Drochia, are dificultăți de văz. Pentru a citi textele, trebuie să folosească o lupă și o riglă. Acum însă, ea va putea utiliza o lupă electronică specială, care are un ecran mare, oferindu-i astfel condiții mai confortabile pentru învățare.
„Echipamentele care mă ajută la școală e lupa și rigla. Ele mă ajută la vedere și la urmărirea texturilor. Economisești din timp? – Da”, spune Evelina Novac, slabvăzătoate
Maha Damaj, reprezentanta UNICEF în Moldova, a subliniat că astfel de echipamente le vor permite copiilor cu nevoi speciale să învețe în școli obișnuite și să fie mai bine integrați în societate.
„Copiii cu deficiențe senzoriale se află într-o poziție unică, deoarece provocările lor pot fi adesea rezolvate prin soluții practice. Tehnologiile reprezintă un mare egalizator: nu elimină diferențele, ci le fac irelevante. Aceste instrumente le deschid ușile către educația clasică și ne arată ce este posibil atunci când barierele sunt eliminate – nu doar pentru cei care folosesc aceste dispozitive, ci și pentru societatea care beneficiază, la rândul ei, de incluziunea acestor oameni”, afirmă Maha Damaj.
Grantul a fost oferit Ministerului Educației și Cercetării din Moldova de către UNICEF și organizația Parteneriatul Global pentru Educație.