51,2% dintre locuitorii Moldovei sunt nemulțumiți de serviciile oferite în cadrul asigurărilor medicale. Datele au fost oferite de Compania Națională de Asigurări în Medicină, care a intervievat 4600 de persoane.
Potrivit acestora, moldovenii sunt nemulțumiți în special de cozile mari, de lipsa de specialiști și de calitatea serviciilor medicale.
Cel puțin 39% dintre respondenți au fost nevoiți, măcar o dată, să ofere mită medicilor.
În plus, studiul a arătat că majoritatea celor care au acceptat să răspundă la întrebări au apelat la servicii medicale contra plată, în ciuda faptului că aveau poliță de asigurare medicală.
Echipa ONE TV a decis să întrebe locuitorii din Chișinău dacă plătesc pentru servicii medicale, inclusiv cele acoperite de asigurare.
„Eu să vă spun că dacă nu dai, nimeni nu-ți ia cu firța. Tot depinde de persoana care vine la medic. Omul, cum ne purtăm noi, așa primim din partea cealaltă”.
„La vârsta noastră cam des mergem la medic. – Vă este de folos asigurarea medicală? – Așa și așa. – Medicii au cerut pentru unele consultații? – Aceasta nu se discută. – Au fost situații? – Posibil că da”.
„Depinde ce servicii. – Nu erau incluse toate în asigurarea medicală? – Normal că intră, dar este și nevoie să le achiți. Mă grăbesc chiar acum merg la medic. – Aveți și bani în buzunar? – Trebuie să avem”.
„Eu lucrez, asigurare am, dar când ajung la spital nimeni nu se uită la ea că este. Am avut o intervenție chirurgicală, am avut asigurare medicală și tot ce a fost am achitat bănuț în bănuț, nu o văd necesară, fiindcă sunt bani irosiți în vânt”.
Sondajul CNAM a arătat că 10% dintre respondenți consideră că lipsa banilor poate împiedica accesul la servicii medicale. În plus, 18,4% dintre aceștia au recunoscut că au oferit bani medicilor sau personalului medical, iar 8,4% au declarat că li s-au cerut bani pentru servicii medicale. Doar în 5,9% dintre cazuri, respondenții au afirmat că au dorit să ofere bani sau cadouri, însă medicul a refuzat.
„Fenomenul plăților de buzunar, desigură că încă persistă, el există în toată lumea, din păcate. În Republica Moldova, lucrurile sunt pe calea cea bună, la acest capitol. Dar, desigur că, după rezultate, ne dăm seama că mai avem foarte mult de muncit. Mă deranjează și faptul că mulți pacienți invocă unul dintre motivele pentru care nu sunt mulțumiți de serviciile poliței de asigurare medicală obligatorie, atitudinea neprietenoasă a angajaților. Cred că lucrurile acestea pot fi depășite”, e de părere Ion Dodon, director general CNAM.
Dintre cei 4600 de cetățeni intervievați, 90% dețin poliță de asigurare medicală, mai mult de 76% au consultat măcar o dată medicul de familie, peste 45% au apelat la un specialist, iar mai mult de 20% au beneficiat de asistență medicală de urgență.