O companie agricolă din satul Burlacu, Cahul, beneficiază din plin de oportunitățile oferite de piața europeană. Afacerea de familie a Varvarei Mihov, cu o experiență de două decenii, se specializează în cultivarea perelor, cireșelor și, în special, a strugurilor de masă. Familia Mihov a exportat în 2024, 640 de tone de struguri, vânduți exclusiv pe piețele din Uniunea Europeană, în țări precum Polonia, România și Germania.
Afacere are o colecție de circa 200 de soiuri autohtone și internaționale. În ciuda provocărilor climatice din acest an, compania a înregistrat o producție de struguri de 25-30 tone pe hectar, similară cu cea din anul precedent.
„Am recoltat, în acest an, între 25 și 30 de tone de struguri la hectar, la sistemele Gable și Pergola. Dacă facem o comparație, indicii sunt la nivelul anului precedent și poate un pic mai buni, însă așteptările noastre erau să înregistrăm 20% peste ce am avut anul trecut”, spune Varvara Mihov.
Compania a reușit să colaboreze cu o rețea de magazine din România, iaro condiție specifică a colaborării a fost utilizarea lăzilor returnabile IFCO.
„Am obținut un preț mai bun pentru struguri în acest an datorită calității, dar și raitingului tot mai înalt obținut de strugurii Moldova pe piața internațională. Suntem mândri că am reușit să livrăm în acest sezon, în premieră, struguri către rețeaua de magazine Lidl din România. Condiția din partea rețelei a fost să livrăm strugurii în lăzi returnabile IFCO. A fost o provocare pentru noi: am livrat strugurii recoltați și pre răciți, iar în aceeași zi produsul era deja pe raft. Pe de altă parte, ne-am ciocnit de latura birocratică, vămuire și admitere temporară a lăzilor pe teritoriul țării. Ne-am convins totuși că avantajele utilizării ambalajului returnabil sunt incontestabile”, subliniază Varvara Mihov.
Parte a Programului de Mentorat la Export, inițiat de Moldova Fruct și susținut de proiectul USAID, Varvara Mihov a reprezentat compania la expoziția Fruit Attraction din Madrid, unde a stabilit contacte promițătoare cu potențiali parteneri din Olanda și Franța pentru sezonul viitor.
„Cu suportul experților internaționali, care ne ghidează în cadrul programului, am reușit să stabilesc o agendă de întâlniri cu potențiali cumpărători de fructe. În rezultat, am stabilit contacte cu 4 companii din Olanda și Franța. Nu am putut iniția colaborarea imediat, pentru că nu am avut produs în stoc, dar am discutat despre livrări de cireșe, pere și struguri în sezonul următor. La Madrid am remarcat interesul crescut al importatorilor pentru soiul de struguri Moldova”, relatează Varvara Mihov.