Câteva ore pe zi, Chișinăul se transformă într-o adevărată provocare, mai ales pentru cei care circulă cu transportul public. Oamenii spun că de ani de zile nu este soluționată problema transportului în comun în orele de vârf și că sunt nevoiți să piardă prea mult timp și nervi până ajung la destinație.
„Călătoria cu transportul public se transformă într-o adevărată provocare. De altfel, mai întâi trebuie să ai noroc să urci într-un mijloc de transport. Dimineața, în intervalul orelor 7:00-9:00 și seara, de la 17:00 până la 19:00, pasagerii sunt nevoiți să ia practic cu asalt troleibuzele și autobuzele„, relatează Dementii Cuțevițchi-Negruța, jurnalist ONE TV.
Cetățenii sunt nedumeriți de situația creată.
„Este foarte încărcat și autobuzul, și trolebuzul. În orele de vârf, sunt pline, eu nu stiu care-i cauza. În parc este foarte mult transport, dar care este cauza, nu pot întelege”.
„În orele de vârf e complicat. Dar nu e ceva nou, peste tot sunt plusuri și minusuri. În comparație cu Odesa, aici e mai bine la acest capitol. În principiu, omul se obișnuiește cu toate”.
„Nu e chiar atât de critic, suntem lipiți unul de altul, dar este cu ce respira. Foarte rău ar însemna să ne ducem pe jos la Dumbrava, dar așa e cât de cât ok, așteptăm”.
Potrivit șefului Direcției Generale Transport Public și Căi de Comunicație, autoritățile cunosc problema și încearcă să o soluționeze. Acesta susține că parcul de autobuze și troleibuze este completat și în curând va fi mai mult transport.
Șeful Direcției Generale Transport Public și Căi de Comunicație a Primăriei Chișinău, Vitalie Mihalache, a recunoscut că autoritățile cunosc problema și că se întreprind măsuri pentru soluționarea ei.
„Cunoaștem și permanent suntem sesizati despre faptul suprasolicitarii trolebuzelor si autobuzelor si din acest considerent se întreprind actiuni de ameliorare a situației, prin mărirea numărului de unităti de transport. Și în condițiile date, ne vom strădui ca aceste acțiuni să diminueze supraaglomerarea cu pasageri a unitatilor de transport care sunt la linie si asigură transportarea pasagerilor. În orele de vârf, în principiu de catre parul urban de autobuz si RTEC, se asigură o majorare a emisiei cu pana la 15-20% de unitati de transport”, a declarat Mihalache.
În pofida acțiunilor întreprinse de autorități, oamenii spun că sunt nevoiți să piardă prea mult timp în orele de vârf până când urcă în transport.
„Da, trebuie să așteptăm, răbdare. Mai mult de un troleibuz nu pierd”.
„În orele de vârf, dimineața și seara, așteptăm mult. Am nevoie de transportul de pe o singură linie, care circulă rar. De aceea sunt nevoit să aștept”.
„Am avut așa cazuri, desigur. Sunt cazuri că nu poti urca în mijlocul de transport, căci e plin până la refuz”.
Mihalache susține că transportul aglomerat în orele de vârf este o normă pentru majoritatea orașelor mari, iar în Chișinău problema nu este atât de acută. Potrivit șefului de direcție, problema este generată și de oameni, care vin și pleacă la lucru toți la aceeași oră.
Autoritățile locale negociază cu Ministerul Finanțelor modificarea orelor de muncă pentru a otimizarea traficului. Acesta susține că în ultimii ani transportul public a devenit mai confortabil, ceea ce a generat o creștere a numărului de pasageri.
„Mărim permanent numărul de unități de transpor. Cresterea numărului călătorilor se mai datoreaza și faptului că avem o deplasare rapidă a călătorilor cu aceste mijloace de transport, în special trolebuze si autobuze. Oamenii tot mai mult aleg să călătorească cu acest tip de transport, el a devenit comfortabil, rapid, unul care ne permite să ne deplasăm în toate punctele necesare pentru a interacționa și a conecta cu destinatii utile”, a constatat Vitalie Mihalache.
Autoritățile își propun să creeze un serviciu nou, care va monitoriza transportul în orele de vârf. Mai mult, va creste numărul de benzi destinate transportului public, iar liniile vor fi optimizate cu suportul experților străini, promit autoritățile.