Supraaglomerare în școlile din Capitală. Peste 40 de elevi într-o singură sală

În școlile din Capitală, clasele devin tot mai aglomerate, în special la nivel primar, unde în unele instituții învață peste 40 de elevi într-o singură sală. Asta deși, potrivit normelor stabilite de Ministerul Sănătății, numărul maxim admis este de 20 de elevi per clasă. Profesorii și părinții spun că această situație afectează grav procesul educațional, copiii nu beneficiază de atenția necesară, iar dascălii lucrează la limita epuizării. Sindicatele avertizează că fenomenul supraaglomerării poate duce la scăderea calității învățământului și la un val de burnout în rândul cadrelor didactice.

Ministrul Educației, Dan Perciun, admite existența problemei și anunță că va fi găsită o soluție în perioada următoare.

În clasa a doua a liceului Ștefan cel Mare din sectorul Râșcani al Capitalei învață tocmai 39 de elevi. Învățătoarea Virginia Vangheli spune că s-a obișnuit extrem de greu cu acest număr mare de elevi, mai ales că aceștia sunt încă mici și gălăgioși.

”Gândul meu nu este la câți sunt ei gândul meu este tot timpul cum să îi fac să lucreze toți împreună cu mine. Este suprasolicitant, presupune mai mult timp pentru verificarea temelor pentru acasă, mai mult timp pentru verificarea cunoștințelor”, Virginia Vangheli, învățătoare Liceul ”Ștefan cel Mare”.

Iar pentru ai ține pe cei mici mereu concentrați la ore, profesoare povestește că folosește diverse metode interactive.

”Jocuri de cuvinte, șiruri numerice, careu de cuvinte, acrostih și tot genul de activități care neapărat le trezim această curiozitate pentru învățare”, Virginia Vangheli, învățătoare Liceul ”Ștefan cel Mare”.

De cealaltă parte, unii elevi se plâng că din cauza faptului că sunt mulți, nu reușesc să răspundă la fiecare lecție.

”La lecții îi întreabă doar pe cei care sunt mai activi, cred că sunt vreo zece și uneori profesoara e nevoită să îi întrebe și pe cei care nu răspund și unii copii buni pierd notele”.

”Când suntem 24 putem să ne repartizăm cine și ce spune, e mai ușor, avem mai mult timp, e mai liniște în clasă”.

Problema suprasolicitării claselor persistă de ani buni în această instituție de învățământ, afirmă conducerea liceului.

”Trebuie și la tablă să lucrăm, trebuie și diferențiat să lucrăm, trebuie și cu cei dotați să lucrăm, ca să nu rămână fără atenție, avem și elevi cu cerințe educaționale speciale cărora și lor trebuie să le acordăm atenție. Fiecare elev așteaptă, dacă a venit cu un răspuns corect, să fie apreciat, să fie remarcat răspunsul lui”, Svetlana Popa, director adjunct Liceul ”Ștefan cel Mare”.

Profesorii susțin că nu sunt remunerați pe măsură.

”Deși profesorul lucrează cu 39 de copii, și chiar dacă legea l-ar plăti pentru atâția copii, el primește în jur de 54 de 65-70 de procente. Pentru dirigenție și pentru controlul caietelor, care nemijlocit se raportează la numărul de elevi, ar trebui să fie o valoare adăugată la salariu”, Elena Luvțov, director adjunct Liceul ”Ștefan cel Mare”.

Mai mult, școlile supraaglomerate nu dispun de suficient spațiu.

”Ca și capacitate maximă avem 1020, noi acum avem 1031, noi deja un pic am depășit, fizic noi nu mai încăpem aici în școală, dacă am avea solicitări ar trebui să mai construim încă un etaj”, Elena Luvțov, director adjunct Liceul ”Ștefan cel Mare”.

Și liceul Mircea Eliade din Chișinău se confruntă cu această problemă, unde în 20 de clase învață câte 40 de elevi, susține directorul Dorin Popa.

”Sediul instituției care nu este școală tip este o clădire adaptată, unele cabinete unele spații nu sunt adaptate ca suprafață. E una să ai 40 de elevi în 60 de metri pătrați, cum sunt majoritatea claselor în școlile tipizate și alta să ai 40 de elevi în 42 de metri pătrați cum sunt la noi”, Dorin Popa, dorector Liceul ”Ștefan cel Mare”.

Șeful Federației Sindicale a Educației și Științei, Ghenadie Donos, avertizează că această problemă suprasolicită cadrele didactice, care pot ajunge chiar la ardere profesională.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA