Cetățenii pot raporta problemele de consum la Centrul Unic de Apel pentru Consumatori – un serviciu menit să ofere suport rapid și eficient pentru soluționarea diverselor situații dificile legate de produse și servicii.
Centrul poate fi apelat la numărul de telefon 0-22-51-51-51, fiind destinat tuturor consumatorilor care se confruntă cu situații precum:
- întârzieri la zboruri;
- pierderea bagajelor de călătorie;
- achiziționarea de produse nesigure sau defecte;
- neclarități legate de credite/depozite, asigurări, servicii de plată și schimb valutar;
- sănătatea publică, condițiile igienico-sanitare și siguranța produselor farmaceutice;
- transport rutier, feroviar și naval;
- alte probleme legate de drepturile consumatorilor.
Centrul Unic de Apel pentru Consumatori va facilita o comunicare directă și eficientă între consumatori și autoritățile responsabile.
Prin intermediul acestui Centru, consumatorilor li se va răspunde la întrebări de către următoarele instituții de stat:
- Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA): în domenii legate de siguranța alimentelor, băuturi alcoolice, sănătatea animalelor și plantelor;
- Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF): în domenii legate de credite/depozite, asigurări, servicii de plată și schimb valutar;
- Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE): despre furnizarea de gaze, energie electrică, apă și canalizare;
- Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC): bagaje, anulări sau întârzierile de zbor;
- Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI): serviciile de telefonie, internet și TV;
- Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC): produse și servicii nealimentare, metrologie și produse petroliere și alte reclamații generale, ce țin de autoritățile:
- Agenția Națională Transport Auto: transportul rutier;
- Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale: siguranța și accesibilitatea medicamentelor și dispozitivelor medicale;
- Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică: siguranța tehnică în construcții și instalații.
- Agenția Națională pentru Sănătate Publică: sănătatea publică, condițiile igienico-sanitare și siguranța produselor farmaceutice;
- Agenția Feroviară: transportul feroviar;
- Agenția Navală: transportul naval.
Centrul Unic de Apel pentru Consumatori va fi gestionat de Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) din cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării.
Centrul este lansat în cadrul proiectului „Crearea și Organizarea unui Centru Unic de Apel pentru Consumatori”. Proiectul a demarat în februarie 2024, având durata de 12 luni, cu un bugetul alocat de Uniunea Europeană în valoare de 60 000 Euro.