Vladimir Bolea a venit cu o reacție oficială în contextul protestelor organizate de angajații CFM, care solicită achitarea restanțelor salariale. Viceprim-ministrul afirmă că în ultimii 5-10 ani, întreprinderea a fost „gestionată prost și iresponsabil”, motiv pentru care s-a ajuns la situația actuală.
„Mă adresez feroviarilor, cei pentru care MIDR crează politici și contexte ca instituția CFM să funcționeze și să rămână sustenabilă. Regret enorm că restanțele la salarii s-au tot acumulat, iar familiile dvs suferă”, afirmă Vladimir Bolea.
Viceprim-ministrul este de părerea că salariile restante trebuie plătite și asta este prioritatea conducerii actuale a CFM. Prin urmare, este nevoie de câteva optimizări operaționale pentru termen mediu și scurt. „CFM, din cauza lipsei investițiilor la timp și a stabilirii unei viziuni clare, a ajuns o companie care nu se poate susține financiar”, spune Bolea.
Potrivit ministrului, o cauză a crizei curente este și Războiul din Ucraina, în urma căruia au fost modificate lanțurile logistice, ceea ce înseamnă că Republica Moldova nu mai este teritoriu de tranzit pentru mărfuri pe calea ferată.
Printre soluțiile propuse de Bolea, se enumeră vânzarea unor obiecte de patrimoniu din gestiunea CFM, care nu mai sunt necesare și ulterior, din banii acumulați, să fie achitate salariile. „Soluția pe termen mediu și lung înseamnă eliminarea cheltuielilor ineficiente, optimizarea costurilor operaționale și investiții majore în infrastructură”, explică ministrul.
De asemenea, Vladimir Bolea a precizat că MIDR contribuie ca managementul CFM să iasă din acest impas și va investi în modernizarea infrastructurii feroviare. Astfel, 250 de milioane de euro, din asistența financiară europeană, vor fi investite în reabilitarea liniilor-cheie.
La final, viceprim-ministrul a adăugat că la acest moment, APP desfășoară un audit detaliat pentru identificarea și corectarea ineficiențelor financiare și operaționale. „CFM va fi restructurată în trei entități distincte (infrastructură, transport de pasageri, transport de mărfuri), această intervenție va permite o gestionare mai bună a activităților. Obiectivul nostru comun este ca CFM să devină o companie independentă financiar, profitabilă și modernă”, a conchis Vladimir Bolea.
Citește și: Angajații CFM protestează în PMAN. Lucrătorii solicită achitarea restanțelor salariale și a compensațiilor