Proprietarii de mașini din Rusia se grăbesc să vândă automobile chinezești de clasă premium – Hongqi, Exeed, Voyah, Zeekr – din cauza deprecierii rapide și a costurilor mari de întreținere. Valoarea acestor mașini a scăzut cu 30–40% într-un singur an, iar proprietarii încearcă să scape de ele cât mai repede, scrie Moscow Times.
Piața auto rusă a cunoscut în 2024 o creștere spectaculoasă, atingând 1,8 milioane de mașini noi vândute, dar în vara lui 2025 trendul s-a inversat. „Dealerii s-au trezit cu un stoc monstruos de automobile chinezești pe care nu au cui să le vândă. Unele ajung la fier vechi sau se dau la prețuri de nimic”, notează Avtovzglyad.
Clienții se plâng de probleme tehnice și piese de schimb scumpe. „Lanțurile de aprovizionare sunt instabile, iar reparațiile devin costisitoare. Mulți ruși preferă acum mașini europene sau coreene second-hand, chiar și mai vechi”, scrie Business-Gazeta.
În paralel, autoritățile reduc sprijinul pentru mașinile electrice. Guvernul a început să taie facilitățile pentru șoferii de vehicule electrice – parcări gratuite, scutiri de impozite și încărcare fără costuri dispar treptat, relatează Avtovzglyad.
Totodată, dealerii au transferat criza asupra cumpărătorilor. În loc să reducă prețurile, companiile auto inventează taxe noi și adaosuri mascate. Clienții plătesc mai mult pentru aceleași mașini, în timp ce oferta scade, notează Avtovzglyad.
În timp ce oficialii de la Moscova vorbesc despre „un viitor luminos al industriei auto”, realitatea este diferită. Vânzările sunt instabile, dependența de mașinile chinezești rămâne totală, iar consumatorii plătesc prețul izolării internaționale, scrie Avtovzglyad.