VIDEO Puterea televiziunii. Un scandal din Marea Britanie, aplanat după apariția unui serial care critică problema

Unul dintre cele mai mari scandaluri din istoria Marii Britanii, care durează de mai bine de 20 de ani, a luat o altă turnură după apariția unui serial care critică problema. Serialul „Domnul Bates împotriva Oficiului Poștal” difuzat de televiziunea britanică în timpul Crăciunului, povestește problema celor peste 900 de angajați ai filialelor rețelei poștale naționale „Post Office” urmăriți penal din cauza unei simple erori de contabilitate a calculatorului de sereviciu.

„Care este problema? Știu că probabil eu sunt de vină, deoarece nu mă prea pricep la tehnologii, dar am declarat numerarul, am declarat stocurile, am făcut-o de trei ori și oricum nu reușesc să-mi echilibrez contul. ”

Proprietarii filialelor poștale au fost învinuiți că au furat mii și milioane de euro din bugetul rețelei poștale, deși a fost constatată o eroare de calcul a programului Horizon ce aparține celei mai renumite comapanii japoneze de calculatoare, Fujitsu. Mulți au ajuns la închisoare, alții au falimentat financiar, iar 4 dintre ei, s-au sinucis ca urmare a traumelor psihologice profunde. Mulți poștași au povestit cum scandalul le-a distrus viețile, le-a destrămat mariajul, iar stresul puternic le-a adus probleme serioase de sănătate și dependență de alcool.

„Avocatul meu s-a întors spre mine și mi-a spus: „Pledează vinovat”. Iar eu am spus, nu, nu, nu, nu, eu nu pledez vinovat. I-am spus, eu nu sunt vinovat. V-am spus asta din prima zi. Știu, a spus el, dar va fi mai ușor pentru tine și pentru familia ta. Am pus totul la cale pentru a mă sinucide. M-am întors și i-am spus soției mele că s-a terminat. Am spus că nu mai pot trăi cu asta”, spune un fost poștaș.

Deși, poștașii au obținut câștig de cauză în instanța în 2019, guvernul a întreprins măsuri de recompensă, pe care victimele le-au așteptat ani de zile, doar datorită popularității serialului TV, care a provocat un adevărat scandal.

„Domnule președinte, aceasta este una dintre cele mai mari erori judiciare din istoria națiunii noastre.Vom adopta o nouă legislație pentru a ne asigura că cei care au vut de suferit în urma scandalului Horizon, sunt disculpați și despăgubiți în cel mai scurt timp. Ne vom asigura că adevărul va ieși la iveală, că vom îndrepta greșelile din trecut și că victimele vor primi dreptatea pe care o merită.”, a declarat premierul Marii Baritanii.

Noua legislație va anula orice condamnare penală și îi va recompensa pe cei care au fost exonerați cu cel puțin 765.000 de dolari în funcție de rezultatul proceselor de evaluare individuală. Celor care nu au fost condamnați, dar au pierdut bani, li se va oferi cel puțin 95.000 de dolari.

Jo Hamilton, istoria dramatică a căreia o povestește serialul, a declarat pentru jurnaliștii britanici, că compensațile anunțate de guvern nu sunt suficiente pentru acoperirea pierderilor financiare și morale.

„I-am bătut la Curtea Supremă de justiție încă în noiembrie 2019, acum suntem în 2024. Termenul limită a fost luna august a acestui an. L-au prelungit până anul viitor acum. Câți ani trebuie să aștepte oamenii să-și primească banii? Este pur și simplu greșit. Și cred că acest lucru se întâmplă doar datorită serialului și a faptului că este un an electoral.”

Oficialii britanici, neagă că serialul difuzat la televiziune ar fi condiționat progresul brusc în dosarul de 20 de ani.

„Nu este adevărat. Este un subiect pe care îl urmăreamm de mai multe luni înaintea apariției serialului la televiziune.”

Potrivit cifrelor publicate de ITV, serialul, care spune povestea scandalului de la Poșta Britanică, a devenit oficial în 2024 cel mai urmărit program de până acum. Fiecare serie a dramei TV, din cele 4, a fost vizionată de cel puțin 10 milioane de britanici. Datorită serialului, peste 1 milion de persoane au semnat o petiție în urma căreia fosta șefă a Poștei, Paula Vennels, și-a returnat premiul, Comandantul Ordinului Imperiului Britanic, obținut în 2018.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA

Cele mai citite știri