Proiectul „Echitate în sănătate prin responsabilizare”, la 5 ani de la lansare. Opiniile medicilor și juriștilor

Pacienții din Drochia, Bălți, Soroca, Edineț și Florești au participat timp de cinci ani la proiectul „Echitate în sănătate prin responsabilizare socială”. Specialiștii în sănătate, reprezentanții societății civile, dar și juriștii au fost ajutați de experți din Marea Britanie, Belgia și România să îmbunătățească serviciile medicale și relația dintre medici și pacienți în baza proiectului realizat.

Din start pacienții au fost rezervați, nu sunt deschiși la comunicare pentru că este pentru prima dată implimentat. La finalul discuților am primit un feedback, s-au văzut apreciați că noi i-am implicat și au fost deschiși pentru o discuție și comunicare ulterioară”, Liliana Moroșan, Centrul de Sănătate „Anatolie Manziuc”, Drochia.

În cadrul Centrului de Sănătate „Anatolie Manziuc” din Drochia au fost chestionați 200 de pacienți, care au avut mai multe solicitări.

„Pacienții au solicitat la registratră să fie fără pauză de cafea. Un alt domeniu care ne-a sugerat pacienții, instituția noastră are un specific aparte era complicat să ajungă în birourile care au nevoie, am ajustat indicatoarele ca să fie mai vizibile mai clare”, a mai spus Liliana Moroșan.

Am dorit în regiunea spitalului să fie un bancomat și nu era, sunt magazine de producție unde la noi în oraș nu se achită cu cardul și este nevoie. Acum mulți se folosesc de carduri și este nevoie și într-adevăr s-a implementat, chestionarele sunt de mare folos”, a spus o pacientă.

În instituțiile medicale unde a fost pilotat proiectul, satisfacția pacienților a crescut considerabil, afirmă reprezentanții proiectului.

„De la 30 la 85% pe parcursul celor 5 ani, ceea ce este peste asteptările noastre. Instrumentele care au fost aplicate funcționează și au impact direct asupra satisfacției pacienților. Rezultatele care le-am obținut în instituțile pilot vor fi replicate la nivel de țară”, afirmă Viorel Gorceag, reprezentant de țară Crucea Roșie din Elveția.

Potrivit Avocatului Poporului, puțini pacienți își cunosc drepturile.

Pacienții se adresează în special ce vizează că nu au avut o comunicare sau nu au înțeles despre ce le vorbesc medicii sau în mare pare nu cunosc de ce servicii gratuite pot beneficia și ca să le poată accesa sau că au avut o experiență proastă de intervenție nu știu cum să își revindice drepturie sau să-și recupereze un prejudiciu ca urmare a intervenției”, spune Svetlana Rusu, șef Direcția Politici publice și legislație.

Deputata Ana Oglinda a subliniat că pacienții trebuie să coopereze cu medicul pentru a moderniza sistemul medical din țara noastră:

„Anul acesta noi am completat prin modificări de lege cu 263 cu privire la drepturile și responsabilitățile pacienților, care rezonează cu cea europeană a pacientului, unde s-a pus accent pe cele 14 drepturi ale pacientului”.

Din data de 1 mai, toate instituțile medicale din țară urmează să aplice mecanismele de responsabilizare socială. Proiectul pilot a fost implimentat de Crucea Roție din Elveția în 2019 și finanțat de Guvernul Elveției.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA