știri.md

VIDEO Parcări cu plată: Ce spun șoferii despre proiectul Primăriei

Parcările din capitală ar putea deveni un lux pentru unii șoferi. Primăria Chișinău a elaborat un proiect care prevede că în locurile publice din oraș vor fi amenajate parcări cu plată. Taxele pentru parcările publice vor varia în funcție de zonă, iar un abonament anual ar putea costa și 28 de mii de lei. Șoferii vor putea opta pentru un abonamente de șapte zile, 30 de zile, trei luni, jumătate de an și un an. Proiectul urmează să fie supus consultărilor publice.

”Taxele pentru parcările publice vor fi diferite, în funcție de zonă. Cele mai mari vor fi în sectoarele Centru și Râșcani. De exemplu un șofer care va dori sa parcheze pe strada Miron Costin din sectorul Riscani al Capitalei va trebui să scoată din buzunar 560 de lei pentru 7 zile, iar pentru un abonament de un an vs achita peste 28 de mii de lei. Deși se plâng că nu au unde-si parca mașinile, șoferii nu sunt gata să plătească taxele propuse de municipalitate și critica proiectul”, Zinaida Batîru, jurnalist ONE TV.

”-E foarte scump, e costisitor cu salariile noastr,e nu cred că e benefic. O să merg la transport public.

-O să mergeți la transport public?

-Da.

-O să lăsați mașina în parcare?

-De ce nu. Să fost mai ieftin era bine că mulți parchează pe trotuar și pune viața copiilor, dar și a maturilor în pericol, dar să fie mai ieftin”.

”-28 de mii de lei e prea scump, parcările ar trebui să fie gratuite sau un preț simbolic ca să își poată permite oricine.

-Nu sunteți mulțumită de decizia luată de Primărie?

-Nu prea.

”E mare prețul pentru parcare, va face oare asta ordine? Tariful e una, iar ceea ce ar determina să se facă ordine e cu totul altceva”.

Totuși, unii salută proiectul propus de autorități și spun că este o inițiativă binevenită.

”-Cred că e o taxă, dacă mergem spre Europa e o taxă destul de Europeană.

-O să achitați 28 de mii de lei anual pentru un abonament?

-Da. O să achit, dacă o să fiu mereu asigurată cu loc de parcare, da. Chiar salut și cred ca va fi o regulă, că de mult chestia asta trebuia de făcut.

”Inițiativa asta e binevenită, noi știm cu toții ce se întâmplă prin centrul Capitalei cred că e ok, dar 28 de mii de lei anual cred că e exagerat, dar în dependență de buzunarul lui. Vedem pe parcurs, dar noi ca șoferi să avem de parcat pe o oră, două pentru magazin, shopping cum spun alții”.

Responsabilii de la Primărie afirmă că proiectul este la etapa consultărilor, iar practica a fost preluată din alte țări.

”Este la etapa dată o propunere în baza unor analize efectuate de către experți în acest domeniu. Colegii noștrii au fost în mai multe orașe din România, am preluat experiența modului de operare organizarea parcăriilor cu plată în diferite orașe, unde deja funcționează de mai mulți ani. Vrem să preluăm cele mai bune practici și să fie în sfârșit și în Chișinău acest sistem instalat și operat”, Ilie Ceban, viceprimar al municipiului Chișinău.

Viceprimarul a mai spus că prețurile au fost stabilite de experți în domeniu, însă urmează să fie consultate cu locuitorii Capitalei, după care vor fi aprobate tarifele.

Expertul în urbanistică, Victor Chironda, a spus pentru ONE TV că proiectul propus de autoritățile municipale nu are la bază obiective bine întemeiate, iar regulamentul propus nu are nicio claritate în calcularea tarifelor sau în selectarea locurilor de parcare.

”Nici eu în calitate de specialist nu înțeleg care este obiectivul care îl urmărește acest regulament, pentru că acolo sunt mult mai multe probleme, cum au fost stabilite tarifele, cum au fost stabilite zonele, cum se vor colecta acești bani și unde se vor colecta, unde vor merge ei, cine va fi instituția care va gestiona acest sistem întreg. Răspunsuri la aceste întrebări trebuie să fie, pentru că de exemplu am primit foarte multe solicitări de la cetățeni care sunt îngrijorați că prețurile sunt exagerate de mari”, Victor Chironda, expert în urbanistică.

Potrivit Regulamentului cu privire la organizarea și funcționarea parcărilor și parcajelor în municipiul Chișinău, abonamentele propuse vor fi individuale și vor conține seria, numărul și data emiterii abonamentului, numărul de înmatriculare al autovehiculului, tipul abonamentului, termenul de valabilitate, bar-code/ QR-cod, ceea ce nu le va permite șoferilor să le transmită persoanelor terțe.

Pe 31 iulie, angajații Direcției generale mobilitate urbană, împreună cu reprezentanții altor direcții de profil, pretori și locuitori ai Capitalei se vor întruni pentru a discuta proiectul.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA

Cele mai citite știri

Social media