Nu fac față nevoilor reale din cauza insuficienței de bani. Ce soluție a găsit MEC pentru grădinițele din țară

Mai multe grădinițe din țară sunt subfinanțate în comparație cu necesarul real, bazat pe numărul de copii încadrați și nevoile specifice ale acestora.  Și numărul de locuri disponibile, dar și gradul de încadrare a copiilor variază considerabil între diferite regiuni și localități. Asta au constatat specialiștii de le Ministerul Educației și Cercetării în rezultatul unei analizae efectuate în perioada octombrie 2023 – februarie 2024.

Prin urmare, pentru a soluționa aceste probleme, ministerul a propus revizuirea metodologiei de finanțare pentru a asigura că alocările reflectă mai precis nevoile reale ale fiecărei grădinițe, ajutând factori care influențează costurile operaționale și nevoile educaționale, precum și prezența copiilor cu cerințe educaționale speciale sau cu dizabilități sau prezența copiilor vorbitori de altă limbă decât cea de stat.

,,Discrepanțele în cheltuielile per copil între regiunile urbane și cele rurale sunt un indicator al inegalităților structurale din sistemul de finanțare a grădinițelor din țara noastră. Aceste diferențe nu numai că reflectă variații în costurile operaționale, dar și modul în care resursele sunt alocate, de cele mai multe ori în baza finanțării istorice. Diferențele în finanțare pot influența și accesul la educație. În regiunile cu fonduri insuficiente, grădinițele sunt nevoite să crească numărul de înscrieri în grupe, ceea ce duce la supraîncărcarea acestora, sau să reducă numărul serviciilor pe care le oferă, afectând astfel accesul copiilor la educație timpurie de calitate”, a menționat ministrul Educației, Dan Perciun.

Noul proiect a fost prezentat în cadrul unei discuții a ministrului  cu șefii direcțiilor de învățământ, cu directorii de grădinițe și reprezentanții administrației publice locale din aceste raioane.

În acest sens, instituția își propune ca, începând cu anul 2025, în grădinițele din 4 raioane din țară – Anenii Noi, Cahul, Florești și Nisporeni – să fie pilotată o nouă formulă de finanțare a instituțiilor de educație timpurie.

Metodologia propune includerea unor mecanisme de ajustare în formula de finanțare și sporirea transparenței și monitorizării cheltuielilor pentru a asigura o utilizare eficientă a fondurilor, și anume:

  • standardele de cost pentru instituțiile de învățământ preșcolar;
  • implementarea graduală a formulei pentru atenuarea impactului asupra grădinițelor supra finanțate;
  • crearea unui fond de intervenție la nivelul autorității centrale.

 

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA