Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a modificat metodologia de înscriere a copiilor în clasa I, astfel încât aceasta să fie mai accesibilă și să respecte noile reglementări legale. Prin urmare, toți copiii, inclusiv cei din diaspora, cetățenii UE, străini, refugiați și copiii cu cerințe educaționale speciale vor fi asigurați cu oportunități egale.
Pentru elevii cu nevoi speciale, noua metodologie introduce o perioadă de tranziție între grădiniță și școală, adaptată în funcție de recomandările specialiștilor din cadrul structurilor teritoriale de asistență psihopedagogică. Această tranziție se va desfășura în trei etape:
- Pregătirea procesului de tranziție
- Înscrierea oficială în clasa I
- Monitorizarea și sprijinirea adaptării copilului la mediul școlar.
În plus, copiii cu nevoi speciale sau dizabilități, pentru care școala din localitatea de domiciliu nu dispune de infrastructura necesară, pot fi înscriși în alte instituții care oferă condițiile adecvate, la solicitarea părinților.
Pentru școlile cu profil artistic și sportiv, metodologia prevede organizarea probelor de aptitudini în perioadele stabilite de Ministerul Educației. Aceste probe se vor desfășura conform unui calendar clar, pentru a asigura un proces corect și bine organizat.
Potrivit Biroului Național de Statistică, în anul de studii 2024-2025, activează 1.185 instituții, dintre care 88 școli primare, 752 de gimnazii, 337 de licee, 6 școli pentru copii cu deficiențe în dezvoltarea intelectuală sau fizică și 2 școli serale.