foto:Wikipedia

VIDEO Moldova, ținta unei companii de amploare prin care sunt promovate interesele proruse

Sute mii de euro au fost pompați în campaniile de publicitate pe Facebook pentru a promova interese proruse în Moldova și a ataca Uniunea Europeană și Guvernul de la Chișinău. Bugetul de publicitate estimat pentru o astfel de campanie este între 198.000 și 280.000 de euro. Asta scrie G4media, care citează publicația Le Monde.

 

„Moldova e plină de surprize”, „Moldova live”, „Inspirație din Moldova”. Acestea sut câteva ditre pagini de Facebook ciudate apărute în ultimele luni. Scrise în mare parte în limba română, dar și în rusă, Acestea se prezintă ca pagini jurnalistice sau de actualitate și sunt scrie în limba română și rusă.

Potrivit datelor împărtășite cu Le Monde de către ONG-ul Reset, aceste pagini false au fost folosite, din iulie 2023, în cadrul unei campanii de ingerință care vizează apărarea personalităților și intereselor proruse în Moldova, folosind agenția de publicitate a Facebook.

 

Potrivit Reset, bugetul de publicitate estimat pentru campanie este între 198.000 și 280.000 de euro, echivalentul a aproape un sfert din totalul banilor cheltuiți din 2020 pe publicitatea politică Facebook în Moldova. Un raport preliminar, consultat de Le Monde, enumeră 605 de reclame identificate din iulie, care au strâns cel puțin 155 de milioane de vizualizări.

 

Sursa citată mai scrie că, prin aceste campanii, se încearcă promovarea investițiilor în Moldova care aparțin lui Ilan Șor, oligarhul moldovean prorus care a fugit din țară și este acum supus sancțiunilor, atât americane, cât și europene, pentru legăturile sale cu autoritățile ruse.

„Echipa lui Ilan Șor a reparat drumurile de pe strada Trandafirilor din Orhei. S-au reparat gropile, s-a refăcut asfaltul, precum și marcajele”, scrie de exemplu într-o reclamă pe pagina „Moldova în direct”, finanțată cu peste 1.500 de euro și văzută îndeaproape de un milioane de oameni.

O parte din conținutul văzut de Reset a fost difuzat și înainte de alegerile locale din 5 noiembrie. Ei promovau candidații formațiunii Șansa, o organizație prorusă și clonă a lui Șor, vechiul grup politic care purta numele oligarhului exilat. Deși partidul Șansa are interdicție să participe la alegeri, o instanță din Republica Moldova a anulat recent această decizie.

 

În octombrie, pagina „Patrioții Moldovei”, de exemplu, a difuzat un videoclip al lui Ilan Șor în care acesta susținea că ajutorul financiar european pentru Chișinău este o momeală și o capcană și că Moldova ar trebui să se dezvolte singură, mai scris Le Monde, citat de G4media.

Două reclame publicate de aceste pagini au folosit videoclipuri false ale președintelui Republicii Moldova Maia Sandu, realizate cu ajutorul inteligenței artificiale, în care aceasta și-a anunțat demisia, explică Reset.

Încercările de ingerință digitală favorabilă intereselor Rusiei par neobosite în Moldova, operațiuni similare fiind denunțate în continuare. Un prim studiu realizat de Reset, publicat în februarie anul trecut și transmis de agenția Associated Press, arăta deja cum Ilan Șor și partidul său au folosit rețeaua de publicitate a Facebook.

În iulie anul trecut, centrul de cercetare DFRLab (de pe lângă think tank-ul american Atlantic Council) a dezvăluit existența unei rețele de conturi false de Facebook care răspândesc, din nou, mesaje legate de politica moldovenească. De exemplu, s-a descoperit că unele dintre aceste conturi false au fost folosite pentru a o ataca pe președintele Maia Sandu în mai 2023. S-a întâmplat în urma arestării la Chișinău a fostului membru al partidului Șor, Marina Tauber, acuzată de finanțare ilegală. Contactată, compania Meta nu răspunsese la solicitările Le Monde la momentul publicării acestui articol.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA

Cele mai citite știri

Social media