Republica Moldova se alătură Programului Europa Digitală, o inițiativă a Uniunii Europene, care vine cu numeroase beneficii pentru antreprenori, primării și alte instituții locale și centrale, ong-uri și cetățeni.
Acordul semnat la Bruxelles de către vicepremierul Dumitru Alaiba și comisarul european responsabil pentru piața internă Thierry Breton, prevede accesul la fonduri europene pentru digitalizare. Iar aceasta va contribui la realizarea prevederilor Strategiei de trasformare digitală a Republicii Moldova. Bugetul total de 7,5 miliarde EUR este disponibil pentru toate țările membre ale programului până în anul 2027, anunță Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării.
Una dintre prioritățile Strategiei ține de digitalizarea serviciilor publice. În 2023, cetățenii moldoveni și-au perfectat prin internet 10 mii de extrase, iar persoanele juridice – de două ori mai multe. Din 2022, pot fi solicitate electronic zeci de tipuri de acte. Pentru aceasta este necesar ca solicitantul să aibă semnătură electronică, care poate fi obținută fie la operatorii de telefonie mobilă, fie la Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică. O soluție de alternativă este autentificarea în două etape și accesul se realizează prin portalul mpass.gov.md. Lista tuturor serviciilor electronice poate fi găsită pe site-ul servicii.gov.md.
„Ce se află pe el? Așa, iată eu pot doar să vă arăt că aici, conform ciclului de viață, a unui cetățean, el poate să-și aleagă, care-i tematica, pentru el este interesantă, sau dacă el știe nemijlocit prestatorul serviciilor publice, atunci noi iată vom găsi Agenție Servicii Publice. Și noi în cazul de față avem 80 de servicii care sunt introduse în acest portal, printre care noi vom vedea iată cu litera E, acest serviciu este electronic”, spune Sergiu Sîtnic, șeful Departamentului digitalizare ASP.
Deocamdată, nu toate extrasele și actele pot fi solicitate sau recepționate prin internet.
„Deci dacă vorbim despre serviciile care sun prestate la moment, putem vorbi despre starea civilă, despre depunerea cerererii online pentru obținerea actelor de starea civilă. Așa cum sunt documente de gen: dublicate de naștere, dublicate de căsătorie, de deces pentru o rudă. În jurul la 12 servicii.
Actele electronice pot fi solicitate de la autorități fără a ieși din casă sau a sta la coadă în fața ghișeelor. Mai mult, solicitarea poate fi făcută și în timp ce persoana se află peste hotare”, explică Sergiu Sîtnic.
– Aveți adresă electronică?
– Da, desigur!
– O folosiți?
– Da, desigur!
– Dar de ce ați decis să vă perfectați semnătură electronică?
– Am avut nevoie pentru serviciu, dar poate fi perfectată și pentru persoanele fizice.
Unii cetățeni moldoveni ne-au spus că nu sunt încă pregătiți să renunțe la metoda tradițională de interacțiuni cu funcționarii când au nevoie de acte.
Format fizic e tare bun, pentru că nu toate cerințele care noi le vrem să le aflem de la electronic, noi le putem afla. Mai bune cum a fost înainte. Să fie și așa și așa.
Acest bărbat spune că rămas încântat după ce a accesat serviciile publice electronice.
Este foarte bine și comod pentru populația din Moldova, mai ales că multe persoane pleacă peste hotare.
Agenția Servicii Publice a anunțat că intenționează să digitalizeze cât mai multe servicii publice. Potrivit lui Sergiu Sîtnic, șeful Departamentului Digitalizare al instituției, în 2024 această lista va include și anumite proceduri ce țin de cumpărarea-vânzarea automobilelor. Informația solicitată și recepționată și toate extrasele electronice se păstrează în cabinetul personal al solicitanților de pe portalul mcabinet.gov.md. În caz de necesitate, acestea pot fi prezentate oricărei instituții, inclusiv la Inspectoratul Fiscal.