imagine simbol

Legea cu privire la energia regenerabilă, votată în lectură finală. Victor Parlicov explică care sunt beneficiile

Parlamentul a votat astăzi în lectură finală Legea cu privire la promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, care prevede armonizarea legislației naționale cu cea a Uniunii Europene în domeniul energiei din surse regenerabile.

Potrivit ministrului Energiei, Victor Parlicov, prin votarea acestei legi, autoritățile încheie un proces început înca din anul 2018 și crează premise pentru integrarea în rețea a energiei regenerabile.

În 2016, Legea cu privire la energia regenerabilă a fost adoptată și a intrat în vigoare în 2018 și de atunci cetățenii se așteptau să avem parcuri eoliene, parcuri fotovoltaice. Însă, până recent, în afară de consumatorii individuali care și-au instalat panouri solare, nu au existat posibilități de investiții masive”, a spus Parlicov.

Documentul reglementează aspecte ce țin de introducerea obligației Guvernului de stabilire a țintei naționale sectoriale pentru 2030. Republica Moldova și-a stabilit ca țintă națională pentru anul 2030 ca nu mai puțin de 30 % din volumul energiei electrice consumate să fie din surse regenerabile, în prezent regenerabilele reprezintă 6 %.

Urmează a fi simplificate și procedurile administrative aferente dezvoltării unui proiect în domeniul energiei regenerabile. Inițiativa legislativă mai prevede că proprietarii de apartamente din blocurile multietajate vor avea posibilitatea să instaleze parcuri de energie regenerabilă pentru consum propriu, inclusiv acestea se pot afla la o altă adresă decât locul de consum, doar că ambele adrese vor trebui să se afle în raza aceluiași furnizor.

Alte modificări propuse se referă la promovarea energiei regenerabile în sectoarele încălzire și răcire și transporturi, precum și la stabilirea dreptului producătorilor eligibili de a primi plăți (compensații) pentru limitarea cantităților de energie electrică din surse regenerabile, injectate în rețelele electrice. De asemenea, documentul conține prevederi referitoare la organizarea licitațiilor și conținutul documentației de licitație, precum și la drepturile și obligațiile specifice ale producătorilor eligibili.

Potrivit ministrului Energiei, odată cu aprobarea acestei legi, autoritățile urmăresc câteva evenimente:

  • declanșarea licitațiile pentru capacitățile mari de energie regenerabilă.

Guvernul planifică să scoată la licitație peste 50 de megavați de energie solară și peste 100 megavați de energie eoliană, ceea ce înseamnă că împreună cu instituțiile de finanțare, care sunt dispuse să investeacă în asemenea proiecte, diferiți participanți vor veni pe piață. Cine va oferi cel mai bun preț pentru consumatori, va obține dreptul să livreze această energie în următorii 15 ani la prețul cu care a licitat. Astfel, în următorii ani ar putea părea primele parcuri mari și fotovoltaice, și eoliene. Astfel ne vom putea realiza obiectivele noastre de a ajunge la 30 la sută de energie electrică din surse regenerabile până în 2030”, a explicat Parlicov.

  • corectarea mecanismelor cu privire la promovarea energiei regenerabile la consumatori.

„A fost schimbat mecanismul de contorizare netă la facturare netă, care face acest mecanism mai puțin atractiv din punct de vedere financiar, dar mai simplu de implementat din punct de vedere tehnic. Dar noi acuma vrem să ne asigurăm că toată lumea, într-un mod nedescriminatoriu, să poată beneficia de aceste mecanisme”, a mai spus ministrul.

De asemenea, oficialul a declarat că un alt  obiectiv ce urmează a fi realizat dincolo de promovarea energiei regenerabile, este sporirea consumului pentru această energie.

La noi rețelele fizic rezistă la mult mai multă energie regenereabilă, problema noastră însă e că nu avem consum. Asta înseamnă că trebuie să promovăm electrificarea transportului, electrificarea unei părți de încălzire-răcire, trecerea la pompe termice pentru a putea integra în rețea mai multă energie regenerabilă”, a explicat demnitarul.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA

Cele mai citite știri

Social media