Senatorul american Mark Warner, președintele Comisiei pentru Serviciile de Informații în Congresul SUA, cere socoteală de la Facebook pentru faptul că oferă servicii de publicitate politică oligarhului pro-rus Ilan Șor, care urmărește influențarea alegerilor în Moldova. Senatorul a transmis o scrisoare către secretarul Trezoreriei de stat în care a afirmat că Departamentul Trezoreriei nu reușește să „asigure respectarea sancțiunilor pe piețele de publicitate digitală”. Potrivit lui, companiile de tehnologie „continuă să încalce regulile privind sancțiunile americane”, scrie Reuters.
Senatorii americani i-au audiat la sfârșitul lunii ianuarie pe șefii marilor rețele sociale cu privire la modul în care respectă prevederile de protecție a minorilor, în contextul discuțiilor privind o nouă legislație în acest sens.
La începutul discuțiilor, Warner a afirmat că firmele de tehnologie continuă să furnizeze servicii de tehnologie publicitară unor entități sancționate care au legături profunde cu țări pe care le-a descris drept „adversari străini”, inclusiv Rusia și Iran.
Printre exemplele citate de Warner se numără rapoartele media și publice de la sfârșitul anului 2023, potrivit cărora Google a servit reclame unor firme rusești și iraniene sancționate, precum și omului de afaceri pro-rus Ilan Shor, care a folosit publicitatea Facebook pentru ceea ce Warner a numit „activitate de influență malignă care vizează alegerile din Moldova”.
Warner a menționat că multe țări aveau alegeri în acest an, inclusiv Statele Unite, ceea ce a făcut ca Departamentul Trezoreriei să fie important pentru „a impune respectarea sancțiunilor americane”.
Senatorul a atras atenția că în condițiile în care multe țări au alegeri în acest an, printre care și SUA, este important ca Departamentul Trezoreriei să asigure aplicarea sancțiunilor impuse de autoritățile americane.
Publicația online WIRED a descoperit că oligarhul fugar Ilan Șor a reușit să plaseze „publicitate politică” pe Facebook înaintea alegerilor locale din 5 noiembrie 2023, mult după ce a fost oprit să facă asta, ca persoană sancționată de Statele Unite.
Într-un interval de șase luni – spun autorii cercetării – campania lui Șor s-a folosit de peste 100 de pagini false de Facebook ca să posteze sute de „reclame politice” care au fost accesate de 155 de milioane de ori, scrie europalibera.org.
Publicația online WIRED susține că proprietara Facebook, compania Meta, a câștigat peste 200.000 de dolari dintr-o campanie pe Facebook în care, vara și toamna trecută, Ilan Șor a promovat puncte de vedere pro-Kremlin și a căutat să influențeze scrutinul local din noiembrie.