Guvernul va înainta Parlamentului propunerea de a declara stare de urgență pe o perioadă de 60 de zile, începând cu 16 decembrie. Un proiect de hotărâre în acest sens a fost aprobat de Cabinetul de miniștri.
Necesitatea declarării stării de urgență este determinată de obligațiile pozitive ale statului de a preveni și diminua efectele unei posibile crize umanitare în regiunea transnistreană, ce ar putea afecta direct și imediat securitatea statului și a cetățenilor, în contextul în care, începând cu 1 ianuarie 2025 expiră acordul de tranzit al gazelor rusești prin Ucraina, iar livrarea gazelor naturale către regiunea transnistreană rămâne incertă.
Proiectul prevede declararea stării de urgență în domeniul energetic, care urmează să se aplice pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Starea de urgență va intra în vigoare la data adoptării de către Parlament a hotărârii respective.
Pe durata stării de urgență, Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, în calitate de autoritate administrativă responsabilă de gestionarea situației, va emite dispoziții cu caracter executoriu pentru conducătorii autorităților administrației publice centrale și locale, ai agenților economici, ai instituțiilor publice, precum și pentru cetățeni și alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.
Pentru a asigura impactul prompt al acestora, proiectul prevede faptul că dispozițiile emise de Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova vor intra în vigoare din momentul emiterii lor.
Proiectul instituie posibilitatea întreprinderii unui șir de măsuri ce vor aplicate prin intermediul dispozițiilor Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, în scopul prevenirii, diminuării și lichidării consecințelor situației care a provocat starea de urgență, după cum urmează:
1) instituirea unui regim special de procurare a energiei electrice și a gazelor naturale în regim rapid;
2) alocarea mijloacelor financiare pentru asigurarea procurării cantităților necesare de gaze naturale și energie electrică;
3) adoptarea deciziilor necesare în scopul asigurării unor acțiuni rapide de asigurare cu resurse energetice, inclusiv prin derogare de la prevederile actelor normative;
4) dispunerea, la necesitate, a raționalizării consumului de resurse energetice;
5) adoptarea deciziilor de împuternicire a furnizorilor și operatorii de sistem să acționeze în scopul procurării, transportării și distribuției energiei electrice și gazelor naturale pe întreg teritoriul țării;
6) protecția socială a cetățenilor, inclusiv a celor din localitățile din stânga Nistrului, prevenirea și, după caz, limitarea efectelor unor crize umanitare;
7) coordonarea activității mijloacelor de informare în masă privind:
a) informarea populației despre cauzele și proporțiile situației excepționale, despre măsurile întreprinse pentru prevenirea pericolului, lichidarea urmărilor acestei situații și protecția populației;
b) familiarizarea populației cu regulile de comportare în timpul situației excepționale;
c) introducerea unor reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicații;
8) instituirea de instrumente rapide de colectare a plăților de la consumatori pentru resursele energetice folosite;
9) efectuarea altor acțiuni necesare în vederea prevenirii, diminuării și lichidării consecințelor insuficienței de resurse energetice care a provocat starea de urgență.