foto:zugo.md

Fugarii Ilan Șor și Veaceslav Platon pompează mii de euro în campaniile de publicitate pe Facebook

În doar 90 de zile, oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon au cheltuit aproximativ 136 000 de euro pentru promovare pe Facebook. Asta susțin experții WatchDog.MD, care au făcut o analiză a campaniilor de publicitate de pe rețelele de socializare. Principalele narative  promovate în postările sponsorizate de Platon și Șor sunt faptul că referendumul este inutil, că guvernarea exercită presiuni asupra Găgăuziei și faptul că autoritățile acceptă orice condiție impusă de UE.

 

Oligarhul fugar Ilan Șor a promovat în perioada 1 – 30 iulie cel puțin 104 de reclame prin intermediul a 11 pagini pe Facebook, cheltuind 30 500 de euro. În comparație cu perioada 1 -30 iunie, numărul de reclame sponsorizate a crescut cu 20, iar bugetul a rămas neschimbat, spun experții.

Doar pentru săptămâna 24 – 30 iulie, Șor a cheltuit pentru promovarea reclamelor aproximativ 4 741 de euro. Pentru comparație, în aceeași perioadă a lunii iunie a cheltuit cu 1 600 de euro mai mult.

Principalele manipulări promovate de paginile anonime ale lui Șor au fost:

– Referendumul este unul inutil

– Recunoaștere foametei din 46-47 drept genocid va duce la înrăutățirea relațiilor cu Rusia

– Guvernarea exercită presiuni asupra Găgăuziei

– La guvernare se află un regim dictatorial.

Veaceslav Platon a promovat în perioada 1 – 30 iulie în jur de 82 de reclame pe pagina sa personală de Facebook și pe cea a Nataliei Morari, cheltuind aproximativ 19 500 de euro. În comparație cu perioada 1 – 30 iunie, Platon a cheltuit cu 5 750 de euro mai puțin pe sponsorizarea reclamelor, însă numărul acestora este mai mare cu 11. Doar pentru săptămâna 24 – 30 iulie, Platon a cheltuit pentru promovarea reclamelor de pe cele două pagini aproximativ 3 600 de euro.

Pe lângă reclamele sponsorizate pe Facebook, Platon promovează activ conținut și pe Youtube și prin intermediul Google Ads. Problema constă însă în faptul că, pe Google Ads Transparency, nu sunt afișate sumele cheltuite de Platon pentru sponsorizarea reclamelor de pe canalul său sau cel al Nataliei Morari. Nu este cunoscută nici perioada pentru care ele au fost promovate și numărul utilizatorilor la care au ajuns reclamele. În total, Platon a sponsorizat de pe contul său 9 reclame pentru luna iulie. Odată cu lansarea în campania pentru funcția de președinte al Republicii Moldova, de pe contul Nataliei Morari au fost promovate 173 de reclame, dintre care doar 15 sunt clipuri sponsorizate pe YouTube, iar restul sunt bannere electorale.

Principalele manipulări promovate de paginile afiliate lui Platon au fost:

– Guvernarea sperie lumea cu războiul

– Negocierile de aderare la UE se datorează doar Ucrainei –

– Guvernarea acceptă orice condiție impusă de UE.

Totodată, pe Facebook a fost promovată o pagină care ar susține-o pe Maia Sandu.

„Accesând pagina, dăm de o postare generată de inteligența artificială, ce conține o serie de greșeli gramaticale și logice. Se pare că pagina urma să fie utilizată pentru a promova mesaje false din partea președintei Maia Sandu în campania electorală”, spun experții WatchDog.

Scopul principal al acestor campanii sponsorizate este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a „spăla” imaginea Rusiei, spun experții.

„Nici META, nici Google nu întreprind nicio acțiune serioasă pentru a bloca acest conținut manipulatoriu. Cele două companii ar trebui să atragă atenția la apelurile autorităților și societății civile din Moldova pentru a stopa rularea reclamelor oligarhilor sancționați la nivel internațional. La META și Google trebuie să ajungă mesajul că inacțiunea lor permite desfășurarea unor operațiuni de influență politică și ingerință a Federației Ruse în procesele electorale din Republica Moldova”, se mai spune în analiza WatchDog.MD.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA