știri.md

Experții critică inițiativa deputaților PAS de a relaxa sancțiunile pentru parcarea neregulamentară

Experții în urbanism și siguranță rutieră critică modificările propuse de deputații PAS, care prevăd relaxarea sancțiunilor pentru cei care își parchează mașinile pe trotuare. Autorii proiectului cer rectificarea Codului contravențional astfel încât mașinile parcate neregulamentar să fie ridicate și transportate la o parcare specială doar în anumite situații. Expertul în urbanism Victor Chironda, care este și consilier municipal, afirmă că modificările propuse nu fac altceva decât să legalizeze parcarea pe trotuare. În replică, deputatul PAS, Dorian Istratii, spune că proiectul este abia la etapa consultărilor publice și poate fi modificat.

”Deputații propun ca mașinile parcate pe trotuare să fie evacuate în două cazuri: dacă lățimea minimă a căii de circulație lăsate la dispoziția pietonilor este mai mică de un metru jumătate și dacă mașina parcată neregulamentar blochează accesul la scări sau rampe. Specialiștii spun că anume această modificare a regulamentului le va permite șoferilor să-și lase automobilele pe spațiul destinat pietonilor”, Zinaida Batîru, jurnalistă ONE TV.

Victor Chironda, consilier municipal, susține că modificările propuse vor duce la degradarea definitivă a infrastructurii pietonale și va stimula și mai mult creșterea numărului de mașini în oraș. Chironda mai spune că deputații ar trebui să verifice metodele de evacuare a mașinilor și să intervină în acest sens.

”Pentru că nu va sta nimeni să măsoare distanța sau să poarte metru în buzunar și nu există practic procedură de constatare dacă nu este un metru 50 dar e un metru 45 sau ce se întâmplă dacă agentul de patrulare consideră e e mai puțin de 1,50 dar șoferul consideră că este suficient spațiu, aici apar loc de certuri, de corupție, tot felul de lucruri care vor înrăutăți situația”, Victor Chironda, consilier municipal, expert în urbanism.

Experții în siguranța rutieră spun că autoritățile trebuie să ia în considerare dezvoltarea infrastructurii urbane astfel încât atât șoferii să aibă locuri de parcare, iar pietonii să se poată deplasa în siguranță pe trotuare.

”RM deține întâietatea la riscul pentru utilizatori vulnerabili. Din 100 % de oameni care mor pe străzi 36 sunt pietoni, și atunci mai creăm niște oportunități ca să mai moară cineva. Sunt o sumedenie de metode ca să îmbunătățim situația, primul de la care ar trebui să înceapă să se dezvolte cumva este transportul public, să îmbunătățim transportul public ca omul să nu vină la muncă cu mașina personală”, Ilie Bricaru, Conf. univ., dr. specialist în siguranța rutieră.

Unii șoferi spun că sunt nevoiți să parcheze neregulamentar pentru că nu există alte soluții.

”Sunt foarte multe mașini și nu ai unde să parchezi e o problemă. Ar trebui să fie unele parcări socot”.

” – Dvs ați fost nevoit să parcații pe trotuar?

– Să fiu sincer, nu odată, dar chiar de mai multe ori am parcat.

– Mașina a fost ridicată?

– Da, a fost și așa cazuri, poliția lucrează la tema asta”.

În lipsa locurilor de parcare, șoferiilor nu le rămâne decât să salute inițiativa deputaților PAS.

”Pietonul nu e tramvai – va ocoli! Sunteți de acord? Pietonii își permit să traverseze chiar pe sub roți. Îi vezi cum aleargă și, ca șofer, ești nevoit să încetinești ca apoi să-i vezi cum abia de se mișcă traversând, de-ți veni să ieși și să-i dai. Sunt de acord să fie legalizat”.

Pietonii sunt însă nemulțumiți, mai ales pentru că de multe ori, spun ei, sunt nevoiți să circule pe carosabil pentru a ocoli mașinile parcate.

”Este deranjant dar nu avem ce face, asta este. Căruciorul în spate de multe ori îl luăm și trecem din păcate așa sunt trotuarele și de sus vine”.

” – Ar fi binevenit ca să fie mai multe parcări amenajate special pe marginea carosabilului.

-Sunt deranj pentru pietoni?

– Desigur că sunt, dar ar trebui trotuarul să fie amenajat corespunzător”.

Deputatul PAS, Dorian Istratii, unul dintre autorii inițiativei de modificare a regulamentului de evacuare a mașinilor, ne-a spus că proiectul este la etapa consultărilor publice și poate fi modificat.

Din 2020, mașinile parcate neregulamentar în Chișinău pot fi evacuate la o parcare specială, iar proprietarii le pot recupera doar după ce plătesc amenzile. Pe lângă penalități, ei achită costurile de evacuare a automobilului, care ajung la 800 de lei, dar și pentru fiecare oră în care mașina se află la parcarea specială.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA