La început de an școlar, copiii resimt mai mult stres din cauza adaptării la program, a temelor și noilor activități. Specialiștii în sănătate recomandă cadrelor didactice să nu suprasolicite elevii cu teme și programe încărcate în primele săptămâni, pentru a evita complicații precum depresia, dereglările de somn sau iritabilitatea. Unele instituții de învățământ au ajustat deja programul pentru a-i ajuta pe copii să se adapteze mai ușor atât psihologic, cât și fizic, după vacanță. Printre acestea se numără și Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare” din sectorul Rîșcani al Capitalei.
Pentru a face trecerea de la vacanță la școală mai ușoară, profesorii de la Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare” din Capitală aplică în primele săptămâni, proiecte interactive și distractive, atât la clasele primare, cât și la cel gimnaziale sau liceale. În această perioadă, elevii nu sunt notați, iar temele pentru acasă sunt reduse la jumătate. Astfel, adaptarea se face treptat, fără presiune, pentru ca elevii să se obișnuiască mai ușor cu ritmul școlar.
”Chiar dacă sunt la treapta liceală au mai puține teme pentru acasă pentru a se acomoda care le prezentăm o listă completată de lecturi care au avut-o și vara, au câte unul, două exerciții, iar primele teme de acasă au fost notate chiar astăzi cu niște plusuri adică credite ca data viitoare să primească deja note depline”, Alina Grițco, profesoară de Limba și Literatura Română, Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare”
”Chiar din clasa întâi facem cunoștință, îi lăsăm câteva săptămâni să se adapteze, pleacă acasă pe la orele 11.00, apoi le dăm câte puțin pentru acasă”, Elena Erezanu, profesoară, Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare”
Elevii spun că s-au adaptat treptat la ritmul zilei de școală și nu îl consideră complicat.
”-Încă ne deprindem după o vacanță de trei luni. Uneori mă doare capul de la atâta citit.
-Citești mult?
– Cam da.
– Cât?
– Într-o zi am citit cinzeci și ceva de pagini.
– De ce așa mult, așa ți-a dat învățătoarea?
– Nu singur, am citit, că mi-a plăcut cartea și am citit”.
”Deja mă culc mai devreme ca dimineața să mă trezesc mai relaxată și gata de școală. La început nu sunt obosită, mă adaptez cu școala, pregătesc orele la timp și este ușor până când”.
Potrivit medicilor pediatri, în primele săptămâni de școală copiii pot prezenta semne de oboseală, iritabilitate, lipsă de concentrare sau chiar dureri de cap și de burtă, fără cauze medicale. Toți elevii trec printr-o perioadă de acomodare, însă cei mai vulnerabili sunt copiii care fac trecerea de la grădiniță la școală. Specialiștii le recomandă părinților și profesorilor să le ofere susținere emoțională și să mențină un program echilibrat dintre teme și odihnă.
”Este necesar un regim de somn bine pus la punct, cu un regim de culcare, de trezire, cu un somn calitativ de minim 8-9 ore pe noapte, cu mese echilibrate bogate în fibre, legume, fructe, proteine calitative și foarte important hidratarea adecvată. Un stres prelungit ar putea afecta capacitatea de învățare cât și starea emoțională, acele stări de depresie, anxietate”, Valentina Mîțu, medic pediatru.
Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, prima vacanță a elevilor din întreaga țară va fi cea de toamnă, între 27 octombrie și 2 noiembrie.