Din sala de curs în cea de operații. Așa arată traseul viitorilor medici care combină teoria cu lecțiile practice. La Institutul de Medicină Urgentă sunt șase catedre ale Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, dotate la cel mai înalt nivel. Aici, studenții din anul IV au acces direct la pacienți, asistă la intervenții chirurgicale și își desfășoară lecțiile în secțiile medicale. Orele practice îi ajută ca, până în anul VI, să își aleagă direcția profesională potrivită. Tot aici își pot realiza și tezele de licență, având la dispoziție baza de date a pacienților și echipamente moderne. Potrivit profesorilor, astfel de practici de interacțiune directă dintre student și pacient lipsesc în multe țări europene, unde începutul carierei pentru absolvenți este mult mai dificil.
În incinta Institutului de Medicină Urgentă activează șase catedre universitare: Chirurgie Generală „Nicolae Anestiade”, Ortopedie și Traumatologie, Chirurgie Oro-Maxilo-Facială „Arsenie Guțan”, Neurologie nr. 2, Urgențe Medicale „Gheorghe Ciobanu” și Anesteziologie și Reanimatologie nr. 1 „Valeriu Ghereg”. Una dintre cele mai promițătoare este Catedra de Ortopedie și Traumatologie. Studenții au acces la o pregătire complexă, acoperind toate etapele tratamentului pacientului, de la urgență până la reabilitare.
”Datorită dotării moderne care sunt și implanturilor moderne care le avem, rata complicaților și deceselor a scăzut foarte mult. Institutul de medicină de urgență este una, practic din instituțiile medicale, care acordă asistență medicală în caz de traumatisme locomotorii”, Caproș Nicolae, șeful catedrei Ortopedie și Traumatologie, profesor universitar.
”În fiecare an noi avem studenți anului IV care trec modulul de ortopedie și traumatologie și rolul nostru este de a iniția în profesia noastră, ei fac seminare, prelegeri, sunt duși la pacienți în saloane, la evidența pacienților, tratamentul lor”, Dumitru Hîncota, medic traumatolog-ortoped, asistent universitar.
O structură importantă în pregătirea viitorilor specialiști este și Catedra de Urgențe Medicale „Gheorghe Ciobanu”. Activă de 30 de ani, inițial pregătea doar medicii rezidenți, însă în timp a fost extinsă și pentru studenții din anul V. Odată cu modernizarea completă a Departamentului de Primiri Urgențe, infrastructura catedrei a fost îmbunătățită, oferind studenților posibilitatea de a face orele încă din primul an de studii.
”După ce ascultă două zile prelegerile, ei vin la partea practică și nemijlocit ei văd cum se examinează pacientul, cum este corect de abordat pacientul, de triat pacientul, care merg în zona roșie, galbenă sau verde, acum posibilitățile sunt mult mai mari fiindcă este o colaborare foarte strânsă între Universitatea de Medicină și Institutul de Urgență”, Rezneac Larisa, șefa catedrei urgențe medicale ”Gheorghe Ciobanu”.
Catedra de Chirurgie Oro-Maxilo-Facială „Arsenie Guțan”, din cadrul Secției de chirurgie oro-maxilo-facială a Institutului de Medicină Urgentă, este unica din Moldova care servește drept bază clinică pentru pregătirea viitorilor chirurgi stomatologi. Zilnic, aici își fac studiile aproximativ 60 de studenți. Potrivit profesorului Nicolae Chele, studenții sunt implicați în examinarea pacienților, aplicarea pansamentelor și alte proceduri medicale, toate desfășurate sub supravegherea unui specialist. Astfel, până la absolvire, aceștia își formează bazele pregătirii clinice. Fiind un domeniu mereu în dezvoltare, anual, studenții sunt instruiți și în cele mai noi tehnici și metode de tratament, ceea ce le facilitează evoluția profesională.
”Noi nu putem pregăti cadre medicale doar în teorie, aceste săli de studii care sunt în secția de chirurgie oro-maxilo-facială sunt net superior pentru colegii noștri, ne invidiază și alți profesori care vin la noi în vizită. Că studentul poate să lucreze cu pacientul asta ce în multe țări nu se permite”, Nicolae Chele, șeful catedrei oro-maxilo-faciale ”Arsenie Guțan”.
Studenții spun că, deseori, teoria este prea complicată, iar orele practice îi ajută să înțeleagă mult mai ușor materia.
”Asta este a doua lecție la spital, am învățat sincer foarte mult, cum să comunicăm cu pacientul, cum să-i tratăm fiindcă la teorie e altfel și aici știința pe care o punem direct deja”.
”Vorbind cu colegii din România nouă aici ni se permite să vedem pacienți, adică clinic, bazele noastre clinice sunt cu mult mai aprofundate, pentru că profesorii ne permit să contactăm cu pacientul să facem aceeași anamneză”.
Anual, la Institutul de Medicină Urgentă, sunt instruiți aproximativ 2500 de studenți. Cursurile se desfășoară în limba română și engleză.