Experții din Chișinău și așa numitele autorități din regiunea transnistreană s-au întâlnit pentru prima reuniune din acest an, dedicată transportului auto și infrastructurii drumurilor. Subiectul principal a fost îmbunătățirea conexiunilor de transport între cele două maluri ale Nistrului.
Reprezentanții Agenției Servicii Publice (ASP) au propus unificarea programului de lucru la punctele de înmatriculare a vehiculelor din Tiraspol și Râbnița (PÎMT). Acestea funcționează în prezent de marți până sâmbătă, spre deosebire de restul centrelor din Moldova, care lucrează de luni până vineri. Standardizarea programului ar îmbunătăți accesul la serviciile ASP.
Totodată, ASP a sugerat diversificarea metodelor de programare la PÎMT prin introducerea numărului unic 14909, ceea ce ar permite locuitorilor din regiunea transnistreană să beneficieze mai rapid de serviciile de înmatriculare.
De asemenea, Chișinăul a abordat problema unor taxe impuse de Tiraspol pentru transportul de mărfuri cu vehicule de peste 18 tone, considerându-le abuzive și dăunătoare pentru comerțul dintre cele două părți. În schimb, s-a propus reabilitarea drumurilor deteriorate pentru a îmbunătăți infrastructura rutieră.
Un alt subiect important a fost a fost înmatricularea cu plăci neutre a vehiculelor importate după 24 aprilie 2018. Reprezentanții Serviciului Vamal au explicat diferențele legislative aplicabile pentru mașinile introduse între 24 aprilie – 1 septembrie 2018 și cele aduse după 1 septembrie 2018. În prezent, se lucrează la un proiect de lege care să clarifice noile reguli, acesta fiind transmis Ministerului Finanțelor.
Tiraspolul a revenit cu propunerea de a permite înmatricularea ambulanțelor cu plăci neutre. Chișinăul a subliniat că acestea trebuie să respecte standardele internaționale, deoarece au serii speciale și sunt reglementate strict. În plus, s-a reiterat necesitatea integrării centrelor medicale din regiune în sistemul național de sănătate.
Este important de menționat că echipele de asistență medicală din Republica Moldova răspund constant apelurilor din stânga Nistrului și mun. Tighina. De exemplu, în decembrie 2024 au avut loc 75 de intervenții, iar în ianuarie 2025 – 95.
Discuțiile au vizat și permisele de conducere. Potrivit Guvernului, aproximativ 50% dintre șoferii din regiunea transnistreană dețin deja permise moldovenești. Totuși, Tiraspolul a propus introducerea unor permise de model neutru, idee respinsă de Chișinău, din motiv că nu respectă convențiile internaționale și legislația națională.
Autoritățile de la Chișinău precizează că dialogul va continua, pentru a găsi soluții viabile cu privire la îmbunătățirea infrastructurii dintre cele două maluri ale Nistrului.