Un operator al serviciului 112 răspunde, zilnic, la 200 de apeluri. El trebuie să fie rapid și concis atunci când transmite informația medicilor de pe ambulanță, pompierilor și polițiștilor. De ziua lor profesională, angajații serviciului unic de urgență au vorbit despre problemele cu care se confruntă zi de zi. Printre ele, numărul mare de apeluri false, dar și cazurile extrem de dificile pentru care au nevoie de consiliere psihologică pentru ale face față.
Sanda este operator la Serviciul unic de urgență de mai bine de doi ani. Zilnic, răspunde la zeci de apeluri. La celălalt capăt al firului sunt vârstnici, tineri sau copii care cer ajutor. Important e ca cei care sună la 112 să ofere cât mai multe detalii despre situația în care s-au pomenit, spune ea.
”Este mai greu de lucrat atunci când persoana este prea agitată, când nu te aude, când nu poate reda corect informația”, Sanda Prodan, operator serviciu 112.
Cristian spune că a trăit multe momente de tensiune și adrenalină în cei doi ani de când lucrează la 112.
”Am avut o persoană apelantă din Comrat, era astmatică, se sufoca și nu putea să comunice nici o informație, nimic. Adică doar auzeam cum respiră foarte greu. Mi-am dat seama, fiindcă atunci când apelezi la noi, noi avem și istoricul tău. Am intrat în fișa din istorie, din trecut și am început să-i zic: Vă comunic informația, dumneavoastră loviți în perete, în caz că e corect”, Cristina Bucur, operator serviciu 112.
Toți operatorii 112 au acces la serviciile psihologului ori de câte ori simt nevoia, pentru a face față presiunii și stresului cu care se confruntă în fiecare zi, spune directorul instituției.
”Avem instruire în continuă, adică zilnic, operatorii intră în instruire. Totodată, zilnic, cu operatorii lucrează psihologii deoarece sunt foarte grele apelurile care se referă la copii”, Anatolie Viniciuc, director serviciu 112.
Apelurile false reprezintă o problemă gravă. Oameni care NU au o urgență sună la 112 din plictiseală. Operatorii știu că în timpul în care discută cu astfel de oameni la telefon, cineva își poate pierde viața.
”Anul trecut, operatorii serviciului 112 au răspuns la 2,4 milioane de apeluri. 37 la sută dintre ele au fost false. Adică oamenii au sunat fără a avea vreo urgență. Cei care fac astfel de glume pot fi pedepsiți cu amenzi de până la 1500 de lei. 00:35”, Marina Papuc, jurnalistă ONE TV.
La 112 lucrează 80 de operatori, iar numărul unic de urgență este utilizat din 2018. De Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112, zeci de operatori din țară au fost premiați pentru devotamentul și munca lor zilnică.