Obținerea permisului de conducere din prima încercare nu este un obiectiv strategic, deoarece adesea intervine factorul uman în timpul examinării și chiar și cei mai bine pregătiți și instruiți elevi ar putea să fie copleșiți de emoții, să comită greșeli și să se blocheze în fața examinatorului.
Asta susține fondatorul unei școli auto din Capitală, Artur Cecan.
„Aici pot să influențeze mai mulți factori. Să presupunem că eu m-am programat astăzi la examen sau pe data de 10, să zicem. Dar pe 9 am fost stresat, mă prezint la examen obosit, școala mi-a dat toate abilitățille, dar nu am concentrarea necesară, mai ales dacă nu am condus până acum, am avut doar 24 de ședințe și eu nu am randamentul acesta. Există mare posibilitate că eu nu o să-l iau”, spune fondatorul școlii auto.
Vorbind despre provocările cu care se confruntă școlile de profil, Artur Cecan a remarcat că în țara noastră nu există nicio instituție care să pregătească noi instructori, iar între școlile auto și ASP ar trebui să existe o colaborare, deoarece teoria învățată în timpul orelor adesea nu coincide cu realitatea de pe drum.
„Se întâmplă un paradox. Noi în sală, în clasă, învățăm într-un mod regulamentul de circulație, care este practic Biblia noastră și se întâmplă anomalii rutiere care nu corespund cu ceea ce învățăm acolo. Sigur că un elev care din prima a venit, nu a condus absolut niciodată, va fi frustrat. Dacă ne uităm partea teoretică, avem procentaj mare, de ce? Pentru că am exclus factorul uman. Atât cât în evaluare va fi factorul uman nu putem să zicem că va fi 100% evaluare corectă, deoarece trei examinatori, cinci examinatori au viziune diferită uneori față de același subiect”, afirmă acesta.
În același timp, Artur Cecan consideră că școlile auto ar trebui să fie supuse unor verificări riguroase, în privința respectării curriculumului.
Fondatorul unei alte școli auto, Vadim Capița, susține că doar elevii care au un grad suficient de pregătire sunt admiși la examene practice. Școala pe care o conduce aplică metodele de învățare practicate și în alte țări europene, iar factorul uman și rezistența elevilor la stres nu pot fi neglijate atunci când vorbim despre susținerea examenelor.
„Nu e numai decât să susții examenul din prima. De unde s-a luat aceasta idee? Sunt mai multe situații, factorul psihologic, factorul uman, se poate de susținut și de a 2, 3, 4 oară. Oricum etapa finală este obținerea permisului de conducere. După ce susțin examenul intern teoretic, practic se duc pregătiți la examenul extern”, susține Vadim Capița, proprietar Școală auto.
Iurie Flocosu este instructor auto de aproape două decenii. Specialistul susține că metodologia nu poate fi aplicată în același mod pentru fiecare elev. Totul depinde de abilitățile personale, iar cele 24 de ore practice incluse în curriculum nu pot garanta succesul la examene.
„La noi s-au deprins așa dacă au făcut lecțiile de bază, cursul de 24 de ore, el trebuie să ducă la examen, poate nu poate el trebuie să ducă la examen. De mai multe ori li se pun puncte nefondat, nu se fac greșeli, dar punctele se pun. De multe ori se plâng cursanții că atitudinea este așa să zicem, strigă la cursanți și ei se pierd”, afirmă Iurie Flocosu, instructor auto.
Mihai Uscatu este un tânăr specialist care și-a ales acum cinci ani meseria de instructor auto. Acesta consideră că motivul principal al eșecului la susținerea examenului pentru permisul de conducere constă în blocajul emoțional al cursanților, care nu cred că îl pot obține din prima și au emoții în fața examinatorilor.
„ Nu există oameni ca să nu fie șoferi, exista dorința arzătoare ca într-adevăr să obținem ceea ce ne dorim. Temperamentul oamenilor este la toți diferit, unul este coleric, altul este melancolic, noi ca cadre didactice trebuie să adoptăm tipul de personalitate. El vine la noi cu visul de a obține, noi trebuie să-l ghidăm”, afirmă Mihai Uscatu, instructor.
Vladislav Șendrea a avut deja patru ore practice. Tânărul spune că se descurcă bine pentru nivelul său, însă îi vine greu să conducă din cauza șoferilor
„Îmi imaginez cum aș da din prima, dar mi se pare un pic imposibil. Cam rar se dă din prima examenul. Am un prieten care a fost la examen ieri, prima dată și nu l-a dat. A spus că instructorul a făcut special ca să nu-l susțină”.
Denis Mazur este printre puținii norocoși care a luat permisul din prima. Tânărul spune că a avut emoții uriașe înainte de proba practică și nu a putut să doarmă toată noaptea.
„ Tremuram, transpiram la volan. În oraș, șoferii sunt și buni, și mai răi, care cedau, care nu cedau. Pietonii sunt mai vioi și stau pe treceri, trebuie să fim cu ochii în șapte să-i vedem. Cu ajutorul lui Dumnezeu am făcut totul”.
În prezent, conform raportului MEC, în școlile auto din Moldova sunt înscrise la studii – 23.121 de persoane, majoritatea dintre acestea, adică 18.538, își doresc să obțină permisul la categoria B. Responsabilii ministerului vor convoca săptămâna viitoare o ședință inclusiv cu reprezentanții școlilor auto pentru a stabili soluții pentru situația creată.
Potrivit unei analize efectuate, în premieră, de Ministerul Educației și Cercetării cu privire la calitatea serviciilor prestate de școlile auto din Republica Moldova, nicio școală auto din țara noastră nu respectă standardele de acreditare pentru pregătirea conducătorilor auto la categoria B. Evaluarea a fost realizată luând în considerare rata de promovabilitate la examenele pentru obținerea permisului auto. În timp ce autoritățile își exprimă preocuparea cu privire la calitatea instruirii oferite de școlile auto, proprietarii acestora susțin că statisticile bazate pe obținerea permisului din prima încercare nu sunt relevante.
„Avem o situație gravă, constatăm că nu avem nicio școală auto la categoria B care atinge acel standard pentru acreditarea unei instituții de așa tip. 50% dintre absolvenții școlii auto care din prima susțin proba teoretică și 30% din care susțin proba practică ”, spune ministrul Educației.
Ministrul Educației susține că aceste statistici denotă faptul că instruirile nu sunt atât de calitative, iar certificatele de absolvire a școlilor auto sunt eliberate pe bandă rulantă.
„Asta prezintă riscul de coruptibilitate ulterioare la ASP. Oameni care nu au învățat și rezolvă întrebarea altfel pentru că să dea aceste examene”, e de părere ministrul.
Secretara de stat la Ministerul Educației, Galina Rusu, a specificat ulterior că analiza efectuată de Ministerul Educației și Cercetării a cuprins o perioadă de 15 luni.
Astfel, în perioada 1 ianuarie 2023 – 1 aprilie 2024, un număr de 44.051 de candidați s-au înscris pentru susținerea examenului de obținere a permisului auto, dintre care doar 23.921 au susținut proba teoretică din prima încercare, și doar 6.909 de candidați au susținut proba practică, ceea ce înseamnă doar 23% din numărul total de participanți.
Totodată, Galina Rusu a precizat că din cele 119 instituții analizate pentru categoria B, doar 64 îndeplinesc cerințele pentru proba teoretică, și niciuna nu îndeplinește cerințele pentru proba practică.