Câți studenți folosesc inteligența artificială pentru studii: datele unui sondaj al Ministerului Educației

Peste 30 la sută dintre studenți folosesc inteligența artificială pentru realizarea lucrărilor academice și a tezelor de licență, arată un sondaj al Ministerului Educației și Cercetării. Fenomenul a devenit o problemă extrem de gravă, afirmă ministrul Dan Perciun. Astfel, pentru a combate plagiatul și a detecta lucrările realizate cu ajutorul inteligenței artificiale, ministerul intenționează să elaboreze noi metode de susținere și verificare a tezelor de licență. Universitățile salută inițiativa, dar atrag atenția că tezele de licență trebuie să fie bazate mai mult pe practică dar nu pe teorie și să aibă un volum mai mic, astfel încât studenții să folosească informația corect și creativ.

Echipa ONE TV a întrebat studenții cât de des folosesc inteligența artificială. Aceștia au recunoscut că o utilizează frecvent, însă doar pentru documentare.

,,O folosesc destul de des doar că pentru idei sau pentru ajuto, dar așa de la zero nu cred că este un lucru ok. În ultima perioadă se permite să utillizăm doar să indicăm aceasta la noi în raport”, a spus o studentă.

,,-În mare parte mă folosesc doar când nu cunosc anumite detalii, ca un instrument, da să îmi ofere ceva ajutor. Odată ce te foloseși mult chatgpt îți afectează gândirea.

-Ai obserbat aceasta?

-Da, am observat foarte mult”, a relatat alt student.

,, Inteligența artificială mă ajută mult să mă documentez ca să știu cum să procedez în acel moment”, a afirmat alt student.

Reprezentanții universităților spun că, în acest moment, sunt folosite instrumente gratuite disponibile pe internet pentru verificarea tezelor. Problema este că aceste softuri nu sunt suficient de sigure și, de multe ori, oferă rezultate incorecte. Astfel, devine aproape imposibil de stabilit cu certitudine dacă un text a fost sau nu generat cu ajutorul inteligenței artificiale. Iar folosirea unor softuri performante ar putea fi o soluție reală pentru a combate acest fenomen, explică specialiștii.

,,Inteligența artificială generativă, este deja o realitate în societatea noastră contemporană și implicit și în mediul academic. De aceea este foarte important că nu doar universitățile, dar în toată țara să existe asemenea soft-uri care să fie suficient de performante pentru a detecta anume textul generat de inteligență artificială. Este important. Aceasta ar asigura, în primul rând, integritatea autorului, calitatea lucrărilor.Deci știind că există asemenea soft-uri, respectiv și persoanele care le utilizează, ar fi mai responsabile”, a menționat Viorica Sudacevschi, șefa Departamentului Informatică și Ingineria Sistemelor din cadrul UTM.

Universitatea Tehnică din Moldova menționează că a făcut deja primul pas în combaterea acestui fenomen.

,, În toată curicula disciplinilor universitare a apărut și un punct care este legat de utilizarea inteligenței artificiale generative. De exemplu noi stipulăm foarte clar că el poate să utilizeze pentru a se documenta, pentru a scrie anumite date, dar cu o obligație de a indica ce instrument de inteligență artificială a utilizat, unde și cu o propoziție în care să scrie că datele au fost analizate, modificate în conformitate spre exemplu cu sarcina care era de realizat. Și, de asemenea, se indică că este interzis utilizarea inteligenței artificiale pentru rezolvarea sarcinii integral care este dată sau utilizarea inteligenței fără a indica că tu ai utilizat-o”, a explicat Viorica Sudacevschi.

Viorica Sudacevschi șefa Departamentului Informatică și Ingineria Sistemelor din cadrul Universității Tehnice din Moldova, afirmă că, la nivel național, ar fi necesară și schimbarea tacticii de predare, astfel încât studenții să fie evaluați mai mult prin analiză, interpretare și aplicare practică.

,, Profesorul nu ar trebui deja să solicite scrierea unui cod, dar să solicite analiza codului, să solicite modificări într-un cod deja scris pentru a ajunge la anumite performanțe sau pentru a ajunge la o analiză comparativă în codul dat și atunci am putea cel puțin verifica cum studentul înțelege ce e celălalt în față și cum îl prelucrează propriul gis materialul. Este vorba de schimbarea evaluării”, a adăugat ea.

Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, afirmă că ministerul caută soluții pentru a depista lucrările realizate cu inteligența artificială, iar problema se va discuta luna aceasta împreună cu profesorii și reprezentanții universităților.

,, Vrem să intervenim fie prin soluții tehnologice care să verifice acest lucru fie prin revenirea la un alt format de examinare a tezei de licență care poate fi făcută de sine stătător sau creștera ponderii evaluării orale a tezelor de licență trebuie să discutm tot felul de idei”, a afirmat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.

Discuțiile în acest sens vor avea loc în cadrul conferinței dedicate integrității academice, organizată de ministerul Educației și Cercetării pe 22 decembrie.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA