Liberalizarea parțială a pieței asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto oferă șoferilor moldoveni mai multe opțiuni. Polița RCA pentru unul și același șofer variază ca preț la cele nouă companii care oferă aceste polițe, iar diferențele pot fi semnificative. Anterior, când tarifele erau strict reglementate de autorități, astfel de variații nu existau. Șoferii consideră aceste modificări echitabile.
„Este o idee bună, dar doar dacă responsabilitățile vor fi echitabil repartizate, iar companiile de asigurări își vor îndeplini obligațiile, la fel ca peste hotare. La noi, prețurile deja se aliniază la standardele internaționale, însă, din păcate, serviciile oferite sunt de o calitate foarte proastă.”
„Cât plătiți acum pentru asigurare? – Sincer, nu-mi amintesc. – Cât ați fi dispus să plătiți? – Sincer, cu cât mai puțin, cu atât mai bine, dar înțeleg că banii vor fi folosiți pentru drumuri.”
„Consider că ar trebui să existe o diferențiere între șoferi. Majoritatea sunt conducători auto cu experiență de 20 de ani, care nu au fost implicați niciodată în accidente rutiere. Pe de altă parte, sunt șoferi cu un an de experiență, iar în cazul lor, companiile suportă alte cheltuieli.”
Vladimir Știrbu, director general al unei companii de asigurări, a explicat că firmele calculează costul asigurării auto în baza unui ghid stabilit de Banca Națională și a statisticilor proprii. Ghidul include numeroși factori.
„Metodologia are o primă de bază și mai mulți coeficienți de rectificare. Primul coeficient de rectificare este pentru categoria de vehicul. Al doilea coeficient este pentru zona de utilizare a vehiculului. Un alt factor de risc este posesorul vehiculului – persoană fizică sau juridică. În cazul persoanelor fizice, se iau în considerare vârsta, experiența și istoricul de conducere.”
Dacă un șofer nu provoacă accidente timp de un an, el beneficiază de o reducere de aproximativ 5%. Această reducere se cumulează. În schimb, dacă șoferul devine responsabil pentru un accident, prețul asigurării poate crește cu până la 20%.
„De exemplu, să luăm cazul unei șoferițe cu o experiență de aproximativ 7 ani, care nu a fost implicată niciodată în accidente. Înainte de introducerea noilor tarife, ea plătea aproximativ 1.600 de lei pentru asigurare. După introducerea datelor sale pe un site unde pot fi verificate prețurile companiilor de asigurări, se constată că cea mai ieftină opțiune costă 957 de lei, iar cea mai scumpă 1.548 de lei”, relatează jurnalistul ONE TV, Dementii Cuțevițchi.
Atât opțiunile mai ieftine, cât și cele mai scumpe au avantaje și dezavantaje, spune Știrbu. Potrivit directorului, compania sa a stabilit prețuri peste medie, dar oferă în schimb servicii mai complexe de consultanță pentru șoferi.
„Avantajul pentru cetățeni este că acum au mai multe opțiuni și pot compara ofertele. În trecut, toate polițele erau la același preț. Acum, fiecare poate alege, însă această libertate vine și cu responsabilitatea de a analiza și înțelege diferențele dintre oferte. Dacă alegi ceva ieftin, trebuie să fii conștient că poate implica și servicii mai limitate.”, spune Vladimir Știrbu.
În același timp, prețul asigurării obligatorii pentru taximetriști a crescut de peste două ori, ceea ce a provocat nemulțumiri în rândul acestora.
„Ramura de taximetrie este în pericol din cauza deciziei BNM de a tripla costul RCA pentru taxi. Începând cu 15 ianuarie 2025, RCA pentru taxi crește de la 6.800 de lei la 15.000 de lei. Și acesta este prețul minim. Este cea mai scumpă asigurare RCA din Europa pentru taxi. În București, unde populația depășește 2 milioane de locuitori, RCA costă 8.500 de lei moldovenești. Metodologia riscurilor pentru taximetriști este veche și necesită modificări urgente. În acest caz, singurele care câștigă sunt companiile de asigurări. În Chișinău lucrează peste 5.000 de șoferi de taxi, iar mulți dintre ei riscă să-și piardă locul de muncă.”
Știrbu a menționat că firma sa asigură aproximativ 800 de șoferi de taxi. În timp ce doar 4% dintre toți șoferii înregistrați la companie sunt implicați în accidente, în cazul taximetriștilor rata este de trei ori mai mare – 12 din 100 de taximetriști provoacă accidente. La rândul său, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba, a declarat că această modificare va fi în beneficiul șoferilor care respectă legea.
„Dacă până acum toți plăteam aceeași sumă pentru RCA, acum acest lucru nu mai este valabil. În funcție de istoricul fiecărui șofer, prețul asigurării va fi diferit. Cei care sunt disciplinați, nu provoacă accidente și respectă regulile de circulație vor plăti mai puțin.”
Orice proprietar de automobil poate verifica costul asigurării pentru mașina sa. Pentru aceasta, trebuie să acceseze site-ul Băncii Naționale a Moldovei, secțiunea dedicată asigurărilor obligatorii, și să introducă numărul de identificare al vehiculului.