Arta mânuirii păpuşii, pe cale de dispariţie în țara noastră. De 10 ani nu se mai învață meseria de actor păpușar

Arta mânuirii păpuşii este pe cale de dispariţie în Republica Moldova. Dacă acum 10 ani meseria de actor păpușar era una prestigioasă, astăzi nu se mai învață nici la o instituție specializată. Directorii teatrelor de păpuși din Chișinău susțin că încearcă din răsputeri să reanimeze această profesie, însă fără susținerea statului sunt neputincioși.

Responsabilii de la Ministerul Culturii dau vina însă pe fondatorii acestor teatre, care potrivit lor, ar fi responsabili de atragerea tinerilor actori. În pofida tututor dificultăților, managerii instituțiilor declară că nu vor lăsa să moară ceea ce au clădit de-a lungul anilor, dragostea pentru Teatrul de Păpuși.

Teatrul Municipal de Păpuși „Guguță” a fost fondat acum 30 de ani. Directoarea acestuia, Gabi Lungu susține că în toți acești ani mai mulți actori au plecat din diferite motive, iar cei care au rămas pot fi numărați pe degete.

„Într-un timp am avut 19. Am avut și 22. Acum, la moment, haideți să vedem. Gabi Lungu, Lucia Zmuncilă, Maria Timofti, Alina Alferova, Ana Stăvilă, Iurie Popa, Alexandru Săli, Ala Buhnă, Dana Cioclu, Cătălin Lungu și Natalia Ștefaniuc. Suntem 11. Cu un repertoriu de … să fim noi sănătoși”, spune Gabi Lungu, directoarea teatrului municipal pentru păpuși „Guguță”.

Directoarea instituției povestește că, de-a lungul anilor, teatrul a fost nevoit să facă față mai multor provocări.

„La copii informația vine mult mai ușor și se asimilează mai ușor când nu este transmisă de mama și tata și nici de profesoară. Dar când vine o păpusă sau un personaj pentru el se asimilează mai ușor, mai repede, mai bine. 90 la sută din spectacolele teatrului „Guguță” sunt mesaje cu tematică, subiect, cu problemă. Avem tematici ce țin de protecția mediului, ce țin de protecția copilului, avem spectacole istorice”, povestește Gabi Lungu.

Oamenii de cultură afirmă că teatrul de păpuși îmbătrânește. Cea mai tânără actriță a fost angajată la Teatrul Guguță acum câțiva ani.

„Acum 7-8 ani. Da, când am avut ultimul curs de actorie. Și de atunci s-au terminat. Nu mai sunt actori păpușari, la facultate nu se mai fac. Nu sunt studenți la teatrul cu păpuși. Nu vor. Noi nu putem face un curs cu 4-5oameni. E o dificutate mare, gravă. Gravă o văd eu”, menșionează Gabi Lungu.

Ala Buhnă a venit de pe băncile universității la Teatrul de Păpuși Guguță. Ea a fost ultima actriță care a fost angajată în această instituție.

„În anul când am plecat la facultate nu era doar actorie, dar era mixt – așa se numea „păpușărie” și eu așa am nimerit. Eram 10 studenți și anume la păpușărie am finisat trei”, spune Ala Buhnă, actrică Teatrul municipal pentru păpuși „Guguță”.

Și la Teatrul Republican de Păpuși Licurici tinerii actori păpușari nu bat la ușă pentru a se angaja. Managerii instituției spun că sunt în cautarea soluțiilor.

„Eu mă bucur că actorii au acumulat o experiența și au venit cu propunerea să luăm studenți și să facem în teatru un studio, unde să facă master-class. Actorii păpușari care vor veni la actorie să poată peste 6 luni de stagiu să vină la teatru să lucreze”, afirmă Aliona Toma, directoarea Teatrului Republican de păpuși „Licurici”.

Viorica Dobzeu joacă pe scena Teatrului Licurici de mai bine de 25 de ani. Aceasta spune că și-ar dori să-i învețe și pe alți această meserie, însă nu are pe cine.

„Mai puțini, mai puțini. Nu prea vin, dar avem o domniță care vine și este foarte interesată. Ne adresează întrebări și noi o ajutăm. Îndemn tinerii care au poate o care au cumva o rezervă acolo și le este teamă să vină noi îi așteptăm cu mare drag. S-ar părea la prima impresie că teatrul de păpuși este ceva de ușor, dar să știți că este ceva fabulos”, menționează Viorica Dobzeu, actriță la Teatrul Republican de păpuși „Licurici”.

Actorii păpușari de la Teatrul Licurici speră că își vor completa echipa în viitorii anii.

Este adevărat că teatrul de păpuși din Moldova este într-o perioadă de tangență, suntem în căutări, dar nu rămânem doar la căutări. Noi evoluăm și asta se vede la fiecare spectacol care se face. Teatrul Licuririci are și un proiect nou de seară. „O noapte furtunoasă” de Caragiale. Peste câțiva ani ar fi frumos să avem învățăcei la facultatea pe care, cred eu,  o vom resuscita la un moment dat, specialitatea „actor teatru de păpuși”. Sunt convinsă că o vom fac, că sunt oameni care pot duce mai departe această profesie”, relatează Nina Lefter, Maestru în artă, Taetrul Republican de păpuși „Licurici”.

Maestrul scenei, actorul Oleg Mardari, susține că Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice implementează o stategie pentru a atrage cât mai mulți studenți care ar învăța meseria de actor păpușar.

„Pregătim spațiu ca să anunțăm o clasă de actori de teatru de păpuși și pentru asta sunt câteva etape. Este vorba despre program analitic conform programelor noi. Este vorba despre spațiu conform necesităților unei clase de actori păpușari, care diferă ca specific, față de actori de dramă. Actorii păpușari au nevoie de paravan în spatele căreia vor avea activități și vor crea spectacole. Recuzita necesară pentru actorii păpușari ne sponsorizează teatrele de păpuși, academia neavând specialiști ca să confecționeze astfel de păpuși. În procesul de învățământ directorii de teatre oferă studenților aceste păpuși”, spune Oleg Mardari.

Dacă anterior o dată la doi ani se forma o clasă de actori păpușari, în prezent această specialitate a fost exclusă de pe lista de studii.

„Avem aproximativ 10 ani, dacă nu mai mult, nu s-a mai format clasă de actori păpușari. Din mai multe motive, odată cu trecerea în neființă a lui Victor Ștefaniuc, a lui Titus Jucov… Ei erau piloni care aveau grijă de educarea actorilor păpușari”, susține Oleg Mardari.

Actorii păpușari, susțin că dacă statul ar interveni în prezent cu reguli bine stabilite, meseria de actor păpușar ar putea fi salvată. Managerii teatrelor afirmă că în țara noastră nu există o lege ce ar defini modul de activitate al teatrelor de păpuși.

„Eu am rugat tare mult să-mi arate cineva legea cu privire la teatre, noțiunea Teatru de Păpuși. Nu este și nici nu a fost. În momentul când apare noțiunea teatru de păpuși vrei tu sau nu vrei încep să apară toate teatrul de păpuși, înseamnă actori teatrul de păpuși, înseamnă spectacol de păpuși, înseamnă regizor de păpuși, înseamnă scenografie, înseamnă muzică, lumini, înseamnă costumere, de la care începi să le legi și faci ceva”, spune Gabi Lungu.

La rândul său, ministrul Culturii Sergiu Prodan susține că până în prezent nu a primit nicio solicitare din partea teatreleor de păpuși.

„Acest teatru se pot adresa la minister la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice pentru a iniția un curs de actori păpușari. Nu am primit o asemnea adresare. Noi nu putem în fiecare an să scoatem de pe băncile facultății actori păpușari, ei nu o să aibă unde să lucreze. Cei care lucrează asigură toată necesitatea, deci fondatorilor le revine sarcina să gândească în perspectivă. Eventuala dispariție a unui teatru este responsabilitatea fondatorului”, afirmă Sergiu Prodan.

În Republica Moldova există două instituții teatrale unde se joacă spectacole de păpuși. Este vorba despre Teatrul Municipal de Păpuși „Guguță” și Teatrul Republican de Păpuşi „Licurici”.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA