Apeluri absurde la 112: Urgențe inventate pentru telefoane stricate, lipsă de curent sau… legătura cu televiziunea

Semnal de alarmă de la Serviciul 112. Aproximativ o treime din apelurile primite nu vizează situații de urgență. Oamenii solicită ajutor când li se strică telefonul, când nu au curent, bani, sau chiar dacă doresc să li se facă legătura cu o televiziune. Între timp, la celălalt capăt al firului pot fi oameni în situații critice, unde fiecare clipă contează, precum accidente rutiere sau incendii. Apelul lor ajunge cu întârziere la operatori din cauza celor care ocupă nejustificat liniile de urgență.

Operatorii serviciului 112 spun că situația este, într-adevăr, alarmantă. Zilnic, la nivel de țară, sunt recepționate, în medie, 7.000 de apeluri. 35% dintre ele sau aproximativ două mii, nu reprezintă cazuri urgente.

”Chiar astăzi un fost deținut, mă rog, așa afirma el, ca este un fost deținut. Solicita intervenția poliției pentru a fi transportat în centrul raionul întrucât dumnealui avea o ședință de judecată”.

”Nu am lumină, de ce eu nu am lumină , vecinul are lumină, eu nu am. Nu știți cum să iau legătura cu un post de televiziune.”

Astfel de apeluri blochează liniile și întârzie intervențiile pentru persoanele care au nevoie imediat de ajutor și a căror viață este în pericol.

”În timpul ăsta chiar se ocupă linia. Poate fi că cineva chiar are o situație foarte gravă și să aștepte și să nu poată să ajungă la numărul de urgență. În sistem intră apelurile în ordinea intrării în sistem. Deci primul care e apel intrat, acela și este deservit. Iar operatorul este obligat ca să răspundă la toate solicitările, pentru că este o linie de urgență”, a spus comuncatoarea serviciului 112, Ana Carpovici.

Astfel, există un protocol special care este aplicat unui număr de telefon care sună abuziv, timp de 24 de ore.

”Se explică de câte ori este nevoie. Dacă dumnealui sună repetat, sunt mecanisme de a bloca acel număr. Ulterior va trebuie să asculte un mesaj audio, preînregistrat, precum ca ați sunat abuziv, sunteți pasibil de o pedeapsă. Ulterior, dacă are nevoie, apăsând butoanele care se comunică, poate intra într-o coadă separată. Atunci noi vedem că această persoană a sunat de mai multe ori, din ce motive a fost rejectat”, au explicat responsabilii.

Daniella Misail-Nichitin, ministra Afacerilor Interne spune că mai nou, la serviciul de urgență sunt frecvente apelurile false care utilizează inteligența artificială, iar autorii acestora sunt mai greu identificați.

”Chiar ultimele zile am înregistrat mai multe apeluri în care se folosesc roboți. Fie se folosește inteligența artificială pentru a transmite anumită informație falsă. Atunci când este utilizat un număr de telefon mobil în spatele căruia este o persoană, e mai ușor de tras la răspundere.”, a declarat ministra Afacerilor Interne, Daniella Misail-Nichitin.

În acest context, operatorii recomandă cetățenilor să sune responsabil la serviciul de urgență.

”Să nu abuzeze de acest serviciu. Serviciul 112 este pentru a vă ajuta când vă este pusă viața în pericol, bunurile sau mediul înconjurător”.

În 2024 au fost înregistrate circa 930 de mii de apeluri care nu reprezentau o urgență. De la începutul anului curent, numărul apelurilor nejustificate a ajuns deja la aproximativ 460 de mii.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA