Ce spun elevii și profesorii despre fenomenul de bullying în școli. Cât de răspândit este acesta printre elevi

Bullying-ul continuă să fie o problemă alarmantă în școlile din Republica Moldova. Un sondaj realizat de Consiliul Național al Elevilor, pe un eșantion de 20.000 de copii, arată că peste 60% dintre elevi au fost martori la astfel de situații în unitățile de învățământ. Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, în ultimul an au fost raportate 1.200 de cazuri de bullying, înregistrându-se o scădere de 114 incidente față de 2023. Directorii de școli susțin că, în ultimii ani, s-au făcut progrese în combaterea acestui fenomen, datorită implementării unor campanii de informare și prevenire a bullying-ului și cyberbullying-ului. Chiar și așa, specialiștii atrag atenția că este nevoie de măsuri suplimentare pentru a crea un mediu sigur și prietenos pentru toți elevii.

Discuțiile despre bullying îi ajută pe copii să identifice situațiile în care un coleg ar putea fi agresat.

”În primul rând informăm un părinte, învățătoarea sau un om cu experiență în acest domeniu”.

”La lecție am învățat ce este cyberbullyingul. Cyberbullyingul este când niște persoane îți publică pozele pe internet sau vorbesc depre tine pe rețelele sociale”.

Profesorii spun că, în clasele primare, există mai multe neînțelegeri decât forme de bullying între copii.

”Copii vin și îmi spun că am de spus ceva la ureche doamna învățătoare, chiar dacă sunt mai mărișori ne spun și noi încercăm să rezolvăm situația la moment și clarificăm, vedem cine a provocat-o care sunt consecințele și mergem la aceea ca să negociem spre pace”, Svetlana Vîrlan, învățătoare de clasele primare, Liceul Teoretic ”Mircea Eliade”.

Managerii instituțiilor de învățământ afirmă că au implementat diverse programe de informare atât pentru elevi, cât și pentru părinți, cu scopul de a preveni și combate fenomenul bullying-ului. De asemenea, au fost create mecanisme de reclamație prin care elevii care au fost martori sau victime ale agresiunilor verbale ori fizice pot raporta astfel de incidente în siguranță.

”Avem diferite seminare, educație pentru societate la orele de dezvoltare personală chiar și la orele de română de istorie menționăm că nu trebuie să permitem nici o formă de bullying”, Alexandra Iamandi, director adjunct Liceul Teoretic ”Lucian Blaga”.

Potrivit psihologilor, elevii din clasele VI-XII sunt cei mai afectați de bullying, iar mulți nu raportează abuzul. Efectele pot include anxietate, depresie și eșecuri școlare, având consecințe grave asupra psihicului.

”Când vorbim de bullying vorbim de trei componente, intenționalitatea, adică intenționat vreau să te simți rău și umilit, caracterul repetitiv, nu este un comportament agresiv singular dar se repetă de-a lungul timpului și dezechilibrul de putere agresorul se află pe poziție superioară fizic, social sau emoțional”, Roxana Ștergeț, psiholog.

Liceenii consideră că cea mai frecventă formă de bullying este cea verbală.

”Dacă voi fi supusă unui bullying sau dacă voi vedea una mă voi adresa unui cadru didactic sau unei persoane mature”

”Este un comportament a unuia grup de persoane sau a unei persoane care are ca scop să intimideze sau să tachineze verbal sau emoțional altă persoană”.

Părinții afirmă că sunt împotriva oricărei forme de violență asupra copiilor și consideră că responsabilitatea revine familiei.

”Nu aș permite ca cineva să îl ofenseze și nici el să ofenseze pe cineva”.

”Din grădiniță se începe, copii sunt mici deodată nu realizează”.

Pentru a combate acest fenomen, Ministerul Educației și Cercetării a elaborat și aprobat, în octombrie 2023, metodologia de prevenire și combatere a bullying-ului în instituțiile de învățământ. Aceasta prevede implementarea unor mecanisme clare de raportare și intervenție în cazurile de bullying, precum și sancțiuni pentru cei implicați în astfel de comportamente.

Sancțiunile aplicate elevilor pot varia în funcție de gravitatea și frecvența incidentelor.

Potrivit Inspectoratului General al Poliției, pe parcursul anului trecut au fost documentate peste 250 de cazuri de violență în cadrul instituțiilor de învățământ, dintre care 27 – de violență psihologică, 221 – de violență fizică și alte 6 -cazuri de violență sexuală.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA