VIDEO Cristina Gherasimov: Negocierile propriu-zise cu UE pe capitole ar putea începe în 2025

În cadrul procesului de negociere pentru aderare la UE, Moldova va trece printr-un proces de transformare a societății, urmează un proces prin care vom consolida instituțiile statului și vom dezvolta o economie funcțională, o economie competitivă și vom consolida capacitățile administrației publice naționale, în așa fel încât să putem face față proceselor de zi cu zi, pe care acum le are fiecare stat al Uniunii Europene. Declarația aparține viceprim-ministrei pentru Integrarea Europeană Cristina Gherasimov și a fost făcută în cadrul unui interviu realizat de juranlista Ana Butnariuc, în contextul campaniei de informare “Europa de lângă noi”, desfășurată de posturile ONE TV și STAR TV.

 

-Doamna vicepremier Cristina Gherasimov, unde se află Republica Moldova în procesul de negocieri cu Uniunea Europeană și care sunt etapele pe care le mai are de parcurs țara noastră în acest proces?

– Astăzi, suntem mai aproape ca niciodată de Uniunea Europeană. Suntem într-un proces tehnic, așa-numitele negocieri cu Bruxelles-ul. Aceste negocieri încep cu o primă etapă ce ține de evaluarea legislației naționale și compararea ei cu legislația Uniunii Europene. Iată că în săptămâna aceasta suntem la Bruxelles. Mergem cu Capitolul 24, începem screening-ul acestui capitol, care se referă la justiție, securitate și libertate. După care, la fel, vom analiza capitolul ce ține de reforma administrației publice și funcționarea instituțiilor democratice. Această etapă de negocieri, așa-numitul screening, va dura aproximativ un an de zile. În această perioadă, noi facem cunoștință cu legislația Uniunii Europene, iar experții Uniunii Europene fac cunoștință cu legislația noastră. În urma acestui exercițiu de cunoaștere, vom avea această radiografie despre cât de departe suntem de Uniunea Europeană și de legislația acesteia. Urmează, în acest proces de negocieri, o transformare a societății noastre, a economiei noastre, urmează un proces prin care vom consolida instituțiile statului, vom dezvolta o economie funcțională, o economie competitivă și vom consolida capacitățile noastre, ale administrației publice naționale, în așa fel încât să putem face față proceselor de zi cu zi, pe care acum le are fiecare stat al Uniunii Europene. Deci, după această etapă de negocieri pe care sperăm să o finalizăm într-un pas accelerat, urmează semnarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană, ratificarea acestui tratat de aderare și deja devenim membru al Uniunii Europene ca stat drepturi depline. Sperăm foarte mult să fim gata pe intern, cel puțin acesta este obiectivul nostru național, până în 2030 de aderare la Uniunea Europeană.

– Reformele pe care și le-a asumat Republica Moldova în procesul de integrare europeană implică schimbări majore în multe domenii. Care sunt domeniile cheie în care s-au realizat cele mai mari progrese și unde mai necesită îmbunătățiri sau avem restanțe la modul serios?

– În ultimii doi ani, de când am obținut statutul de țară candidată pentru aderare la Uniunea Europeană, noi ne-am axat pe realizarea a nouă recomandări ale Comisiei Europene, pentru a trece la etapa la care suntem astăzi, cea a negocierilor. Aceste nouă recomandări au ținut nemijlocit de procesul de deoligarhizare, procesul de reformă a justiției, de luptă contra corupției. Am făcut primii pași și acești primi pași au fost evaluați pozitiv de către Comisia Europeană. Noi am făcut acești pași nu atât pentru Comisia Europeană, cât pentru noi, pentru cetățenii noștri, pentru societatea noastră. Acesta este obiectivul nostru de bază: să curățim societatea, să curățim instituțiile statului de aceste procese care au capturat instituțiile statului pe parcursul a mai multor ani de zile. Desigur, avem așteptări mai mari. Urmează pași și mai semnificativi să facem în această direcție. Capitolele mai complicate pentru Republica Moldova urmează, probabil, să fie, din experiența altor state candidate cu care am discutat pe parcursul ultimelor luni. Mediul înconjurător – este un capitol destul de complicat, pentru că urmează să ne îmbunătățim toate standardele, să le aducem la nivelul standardelor europene, să putem fi siguri că atunci când bem apa din fântână este o apă curată și nu ne afectează sănătatea, să fim siguri că avem încredere în alimentele pe care le consumăm. Toate aceste standarde sunt un proces tehnic pe care urmează să-l implementăm. Aici ne referim și la capitolele ce țin de agricultură. Acestea sunt două blocuri mari de capitole, la care urmează să lucrăm mult, pentru că ele prezintă cel mai mare volum al legislației europene vizavi de alte capitole.

– Care au fost principalele mesaje pe care le-au transmis oficialii europeni, în ultima perioadă, privind perspectivele de aderare, privind un calendar de aderare, dar și ca un răspuns la efortul nostru de integrare europeană?

– Ce am reușit pe parcursul ultimilor doi ani, sub ghidarea doamnei președintă Maia Sandu, este să schimbăm radical imaginea Republicii Moldova. Avem astăzi o relație de încredere cu statele membre ale Uniunii Europene, dar și cu instituțiile europene. Aici avem o susținere de invidiat, aș spune eu, pentru ceea ce facem, pentru procesele noastre de reformă pe care le-am inițiat în Republica Moldova. Avem toată susținerea și suportul, solidaritatea Uniunii Europene, pentru ceea ce am inițiat acasă, ca să schimbăm viața cetățenilor spre mai bine. Ce ține de un calendar, mai exact pentru următorii ani avem deja acest calendar pentru procesul de screening, de evaluare a legislației, el urmează să se finalizeze la sfârșitul anului viitor. În paralel, o să începem, dacă ne descurcăm bine, să deschidem grupuri de capitole pentru procesul de negociere propriu-zis. Avem toată deschiderea din partea statelor membre ale Uniunii Europene să accelerăm cu pași rapizi, așa cum am făcut și până acum.

-Când credeți că ar putea fi deschis un capitol propriu-zis de negociere?

– Dacă e să vorbim la modul tehnic, acest lucru nu se poate întâmpla mai devreme decât începutul anului viitor, pentru că trebuie să finalizăm etapa de evaluare, cea de screening pentru primul cluster, cel al „Valorilor fundamentale”. Acesta îl vom finaliza pe la mijlocul lunii noiembrie. Comisia Europeană își rezervă până la opt săptămâni să evalueze un raport de evaluare în baza acestor prezentări pe care urmează să le facem la Bruxelles pentru capitolele din cadrul grupului de capitole „Valori fundamentale”, iar în baza acestui raport, Consiliul poate să ia decizia să propună deschiderea negocierilor propriu-zise pentru Clusterul nr 1, pentru grupul de capitole ce țin de “Valorile fundamentale”. Asta ar putea avea loc deja în prima jumătate a anului viitor. Odată ce finalizăm evaluarea unui grup de capitole, Cluster per Cluster, Comisia întocmește acest raport de evaluare, iar în baza acestui raport al Comisiei, Consiliul ne poate propune deschiderea negocierilor propriu-zise. Deja de la începutul anului viitor, 2025, dacă continuăm cu pași rapizi să realizăm acele măsuri pe care ni le-am propus, în special în planul național de aderare, putem să ne așteptăm la deschiderea primului grup de capitole.

– Pentru mulți cetățeni, aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană se asociază cu îmbunătățirea vieții de zi cu zi. Ne puteți explica concret, care vor fi beneficiile pe termen imediat, pe termen scurt, dar și cele pe termen lung a aderării Republicii Moldova la UE, ca să știm unde vrem să ajungem exact.

– Cred că cu toții ne dorim să trăim mai bine, sa avem un salariu mai bun, să avem condiții de lucru mai bune, să avem o școală și o grădiniță lângă casă care corespunde standardelor, celor mai înalte standarde, să nu trebuiască să ne ducem copilul la o școală într-o altă parte a orașului sau a comunității în care locuim. Iată, încetul cu încetul, prin adoptarea acelor standarde europene, noi urmează, ca țară, să ne îmbunătățim stilul de viață, să ne îmbunătățim traiul nostru de zi cu zi. Nu este un proces care va avea loc mâine sau poimâine. Este un proces care depinde de eforturile noastre, cât de rapid urmează să implementăm aceste reforme. În același timp, o să avem acces la mai multe fonduri europene care o să ne permită la nivelul comunităților ori la nivelul primăriilor, la nivelul organizațiilor neguvernamentale, al instituțiilor de stat, să accesăm fonduri care să susțină aceste eforturi fie de crearea a noi locuri de muncă, fie de investiții într-o livadă de prune sau livadă de cireșe, să ne ajute antreprenorii să poată să acceseze o piață de 450 de milioane de cetățeni europeni, care, la fel, ar putea să se bucure de fructele noastre, de legumele noastre. Noi ne mărim potențialul de export pentru o piață mult mai mare decât ceea la ce avem acces astăzi. Studenții noștri vor putea învăța liber unde își doresc, dar în primul rând, universitățile noastre o să se bucure de standarde de predare mult mai înalte. Și, cred că cel mai important, o să putem să circulăm liber pe teritoriul Uniunii Europene. Astăzi noi nu gândim la faptul că putem circula liber, totuși există în regimul liberalizat de vize anumite restricții. Păi, iată, devenind stat membru UE, aceste restricții vor dispărea. Respectiv, sunt foarte și foarte multe beneficii, în special pe termen mediu și pe termen lung.

-Uniunea Europeană și statele membre oferă și astăzi sprijin semnificativ Republicii Moldova și populației Republicii Moldova. În ce măsură acest sprijin este resimțit de cetățenii moldoveni, în primul rând și în al doilea rând, în ce măsură acest sprijin din partea statelor membre UE și din partea Bruxelles-ului ne ajută să avansăm privind aderarea la UE?

-Uniunea Europeană ne susține deja de foarte mult timp și Republica Moldova beneficiază de suportul din partea statelor membre, din partea Uniunii Europene, deja de multă vreme. Această susținere și efort financiar urmează să se mărească și mai mult în timp ce avansăm pe parcursul nostru european. Pe cât de mult resimt cetățenii noștri aceste beneficii, în primul rând trebuie să întrebăm cetățenii, dar sigur că simțim când mergem pe un drum reparat, când mergem la o grădiniță reparată, când mergem la un spital bine încălzit pe timp de iarnă, când în facturile de iarnă pe care le plătim nu se resimte acel șoc pe care l-a resimțit oricare alt stat care s-a confruntat cu criza energetică.

-Vă referiți la programul “Ajutor la contor”…

– Exact. Există foarte multe beneficii de care noi deja ne bucurăm în calitate de cetățeni. În același timp, procesul nostru de reforme, toată transformarea țării noastre care urmează, ca să ne consolidăm economia, să ne consolidăm instituțiile statului, să ne mărim capacitatea administrativă, se va baza pe susținerea financiară din partea statelor membre ale Uniunii Europene. Aici vorbim despre fonduri de pre-aderare și desigur că vorbim despre fonduri de post-aderare, care o să fie și mai semnificative, după ce devenim stat membru.

-Când credeți că Republica Moldova ar putea să fie eligibilă pentru fondurile de pre-aderare?

-Acum deja beneficiem de fonduri ale Uniunii Europene, sub programul pentru vecinătatea estică. Acum, Uniunea Europeană lucrează la următorul cadru multi-anual financiar, care va începe peste câțiva ani. Iar în această perioadă, la moment, Uniunea Europeană este în identificare de fonduri, nu doar pentru noi, dar și pentru celelalte țări care au obținut statutul de țară candidată mai recent. Urmează, în următoarele câteva luni să avem mai multe informații vizavi de fondurile de pre-aderare și cum vor putea fi accesate acestea.

-Anterior ați menționat că România este portavocea Republicii Moldova în Uniunea Europeană și ați făcut un apel către autoritățile de la București ca să dea o mână de ajutor în procesul de aderare, în procesul de negocieri ale Republicii Moldova cu Uniunea Europeană. În ce constă sprijinul României în acest proces și în ce măsură ne poate ajuta experiența României de aderare la UE în 2007, ca să învățăm niște lecții, să luăm niște acquis comunitar gata tradus sau altceva?

– Suntem în dialog constant cu domnul Vasile Pușcaș, care ne ghidează vizavi de care sunt oportunitățile acestui proces, care sunt potențiale vulnerabilități ale procesului de negociere pentru o țară candidată și cum manevrăm această lungă cale numită procesul de negociere. Asta la modul practic ce ține de experiența României din care învățăm astăzi. În același timp, Guvernul României ne susține plenar atât la nivel politic, cât și la nivel tehnic, la nivel de expertiză de care la nivel nu dispunem în anumite grupuri de lucru care se pregătesc în analiza acelor documente, acte UE și pe care urmează să le transpunem în legislația noastră națională. Pe lângă faptul că Bucureștiul ne ajută să fim auziți, să fim pe agenda Bruxelles-ului, avem suportul în statele membre din partea României prin ambasadele lor în aceste state membre și avem tot suportul din partea instituțiilor României, al instituțiilor publice pentru a ne ajuta să navigăm acest proces de negocieri, de pregătire a țării pentru ceea ce urmează – statutul de nostru de stat cu drepturi depline în cadrul Uniunii Europene.

-Vorbim de România și știm că în România a fost un pact între toate forțele politice, așa-numitul Pact de la Snagov, prin care și-au asumat acest proces de aderare și sprijin pentru aderarea la Uniunea Europeană. În Republica Moldova avem diverse viziuni, suntem între faliile geopolitice, între Est și Vest. Vreau să vă întreb ce mesaj aveți pentru cetățenii Republicii Moldova care își pun speranțele într-un viitor european apropiat și așteaptă rezultate concrete de la acest proces.

– Procesul este unul îndelungat și este unul unde fiecare dintre noi trebuie să pună umărul, pentru că integrarea europeană nu o poate face o persoană, o instituție și nici măcar un guvern. E nevoie de efortul întregii societăți, pentru că este vorba despre a ne dori să vrem această schimbare, să vrem aceste transformări care urmează ca societate. Mesajul meu este că pentru Republica Moldova nu este alternativă decât viitorul nostru european, însă depinde doar de noi cât de repede reușim noi să transformăm țara în așa fel ca să ne bucurăm plenar de toate beneficiile pe care urmează să le accesăm odată cu aderarea la Uniunea Europeană. Mesajul meu este să avem speranță și să avem răbdare, și să ne facem munca de zi cu zi cu toată dăruirea și cu toată motivația în așa fel ca împreună să reușim să mișcăm țara mai repede în Uniunea Europeană.

Interviul a fost realizat în cadrul proiectului „Promovarea avantajelor aderării Moldovei la UE prin exemplul experienței României”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul acestui material jurnalistic nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA