foto: bani.md

Ministrul Educației, despre închiderea unor școli din țară: Discuțiile cu părinții sunt dificile

În anul școlar 2024-2025, copiii din mai multe instituții de învățământ din țară vor merge să-și continue studiile în alte școli, unde va fi necesar să se încadreze în colective noi, dar și să se deplaseze zilnic. Se întâmplă după ce Ministerul Educației și Cercetării a decis, începând cu 1 septembrie curent, să închidă 10 școli, iar alte 13 școli să fie reorganizate prin fuziune sau absorbție.

În cadrul unei emisiuni la postul de radio „Radio Moldova” ministrul Educației, Dan Perciun, a recunoscut că dialogul cu părinții acestor copii este unul dificil.

Discuțiile necesită multe explicații. Părinții au îngrijorări foarte rezonabile. Vor să vadă mijlocul de transport, vor să cunoască șoferul, vor ca copiii să beneficieze de o atenție mai sporită pentru a li se ușura integrarea într-un nou colectiv. Orice schimbare este dificilă”, a spus Perciun.

În acest context, ministrul a menționat că autoritățile publice locale încearcă să răspundă la aceste îngrijorări. Astfel, în cele 10 instituții de învățământ, autoritățile împreună cu Centrul Republican pentru Asistență psihopedagogică vor desfășura activități de integrare la început de an.

„Copiii care se mută spre noi colective vor  fi monitorizați, pentru ca integrarea acestora să fie facilitată”, a explicat oficialul.

Totodată, Dan Perciun afirmă că închiderea școlilor e un avantaj pentru copii.

„Asta înseamnă că elevii din aceste instituții vor avea ocazia să meargă la instituții de învățământ în care să poată, pe bune, învăța o limbă străină, unde vor beneficia de activități extracurriculare, cercuri pe care să le poată frecventa. Vor avea suficienți profesori ca să poată face față cu bine examenului de clasa 9-a sau 12-a, ceea ce înseamnă șanse mai bune la o educație de calitate și la valorificarea potențialului fiecărui elev. O parte dintre aceste instituții de învățământ aveau un număr extrem de mic de copii. În raionul Sângerei vorbim de școli cu un număr între 19 și 46 de copii.  Unii dintre acești copii vor merge la un liceu extraordinar din Sângerei, liceul Olimp. L-am vizitat. E desemnat în calitatea de școală-model, dotat și cu o multitudine de activități. Cu siguranță, concurează cu orice școală din Chișinău, când e vorba de echipamente și dotări, dar și calitatea studiilor”, explică ministrul.

Demnitarul a comunicat că MEC va asigura deplasarea copiilor către aceste instituții de învățământ, fiind achizionate în acest scop autobuze. Astfel, în fiecare zi, copiii se vor deplasa către instituțiile alternative, parcurgând distanțe între 2 și 18 km.

„Noi privim această problemă din punct de vedere al calității. Nu facem economie pe seama copiilor, mai mult ca atât – pe noi ne costă mai scump aceste procese de reorganizare. Procurarea de mijloace de transport. Și menținerea acestor mijloace de transport. Dar pentru noi este important să facem această investiție pentru ca să beneficieze fiecare copil de educație de calitate. Pentru noi asta este prioritatea, nu menținerea artificială a unor instituții cu 5 sau cu 10 copii”, a subliniat ministrul.

În ceea ce privește soarta profesorilor din instituțiile menționate, ministrul susține că cei care nu au ajuns la vârsta pensionară au fost reîncadrați.

„Încurajăm autoritățile publice locale să depună efort pentru a asigura încadrarea cadrelor didactice, și de regulă acest lucru este posibil . Mai ales că ne confruntăm cu deficit de profesori la nivel de țară. Există întotdeauna norme disponibile. Transportul profesorilor se acoperă din bugetul de stat, bani care se rețin la nivel de raion”, a spus ministrul.

Oficialul a subliniat că numărul de copii în instituțiile de învățământ din Moldova s-a înjumătăți față de anul 2001.

Potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării, cinci din cele 10 instituții închise sunt din raionul Sângerei: trei gimnazii: „Mihai Dolgan” din Copăceni, „Țîplești” din Alexăndreni, „Cozești” din Grigorăuca, și două școli primare-grădiniță: „Bobletici” din Coșcodeni, „Alexeuca” din Cotiujenii Mici.

În raionul Soroca, trei instituții de învățământ vor fi închise: școala primară din Parcani, școala primară din Ocolina și subunitatea Țepilova a Liceului Teoretic „Ion Creangă”. Iar în raionul Florești, vor fi închise școala primară din Dumitreni și școala primară din Cenușa.

Dintre cele 13 instituții de învățământ care sunt reorganizate, 10 sunt instituții sunt din raionul Briceni, restul – din Ialoveni și Căușeni.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA