Oligarhii fugari Veaceslav Platon și Ilan Șor au cheltuit de când au fost sancționați internațional și până în prezent cel puțin peste jumătate de milion de euro pentru a sponsoriza campanii de dezinformare în Republica Moldova prin intermediul rețelelei de socializare Facebook și serviciilor Google. O investigație făcută de asociația WatchDog, arată că din 2022 Veaceslav Platon a sponsorizat peste 124 de mii de euro pentru 810 postări pe pagina sa de Facebook și cea a jurnalistei Natalia Morari în timp ce Ilan Șor a cheltuit aproape 379 de mii de euro pentru 1100 de reclame prin intermediul a 196 de pagini anonime depistate pe aceeași rețea de socializare.
Toate aceste pagini au fotografii de profil cu drapelul Moldovei și nume de utilizator care creează iluzia că aparțin unor instituții media legitime fie unor organizații patriotice.
Potrivit analizei, principalele manipulări promovate de oligarhii fugari sunt că „Occidentul va implica Moldova în război”, că „Uniunea Euroasiatică este principala piață de desfacere pentru agricultorii moldoveni”, și că „Războiul hibrid este un termen inventat de actuala guvernare pentru a lupta cu opoziția”.
„ Printre principalel falsuri sponsorizate de Ilan Șor în această perioadă erau faptul că: occidentul dorește să acapareze Moldova, că Uniunea Euroasiatică este unica alternativă pentru Moldova și nu Uniunea Europeană și că țara urmează a fi băgată în război, un fals promovat de mult timp de propaganda rusă – de la începutul invaziei ruse în Ucraina.”, spune Andrei Rusu, expert monitorizare mass-media Watchdog.md.
Potrivit raportului, scopul principal al acestor campanii sponsorizate este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a spăla imaginea Rusiei. În acest scop, Veaceslav Platon a promovat în perioada 25 aprilie – 24 mai în jur de 84 de reclame pe pagina sa personală de Facebook și cea a concubinei Natalia Morari, cheltuind aproximativ 18 400 de euro. În aceeași perioadă Ilan Șor a sponosrizat cel puțin 52 de reclame prin intermediul a 10 pagini pe Facebook, cheltuind aproximativ 12 700 de euro.