VIDEO Ambuteiaje infernale în Capitală. În orele de vârf, oamenii pierd ore în șir în trafic

Chișinăul se sufocă în ambuteiaje. În orele de vârf, drumurile din Capitală sunt paralizate, iar cea mai dificilă situație este pe străzile centrale. Oamenii pierd ore în șir în trafic, iar cei care doresc să ajungă la timp la destinație sunt nevoiți să-și rezerve mai mult timp.

Deși unele capitale europene, precum Barcelona, Londra, Tokyo sau Madrid au reușit să reducă acest fenomen urban, autoritățile din Chișinău spun că au o viziune proprie și nu pot aplica aceleași soluții pentru a rezolva problema.

Municipalitatea a început să lucreze la amenajarea parcărilor cu plată, însă este sceptică în privința diminuării ambuteiajelor, pasând responsabilitatea șoferilor care nu renunță la mașini personale în favoarea transportului public.

„În fiecare zi, șoferii din Capitală sunt supuși unui test de rezistență și răbdare. Ambuteiajele infernale paralizează orașul, iar oamenii sunt nevoiți să facă față provocărilor pentru a ajunge la timp la muncă, școală sau grădiniță. Întârzierile sunt la ordinea zilei, iar spiritele se încing în trafic”, relatează Liubovi Starii, jurnalistă ONE TV.

În toată dimineața. Drumurile sunt făcute pentru timpurile sovietice, când erau puține mașini. Acum, s-au întreit numărul de mașini și e slab, e greu de rezolvat”.

„ Stăm regulat în ambuteiaje. Ajunge până la o oră. E oribil. Măcar să facă drumurile bine, dar pot să-i înțeleg și pe cei care lucrează, nimeni nu vrea să muncească noaptea, dar să lucrezi la o oră de vârf nu mi se pare ok. Și muncitorilor le este greu, și oamenilor care merg în oraș. Se întâmplă să întârziem când ducem copiii la școală. Mă enervez, sigur că mă enervez”.

„În fiecare dimineață stau în ambuteiaje 10-15 minute, dar nu foarte mult, adică înainte era mai grav, acum mai stă poliția și mai reglează. Până la școală facem 20-25 de minute. Pentru Chișinău e ok”.

„Câte o jumate de oră, 40 de minute petrec în trafic. Dacă mai dimineață – mai rapid, dacă mai târziu, mai încet. Trebuie să fie descărcate străzile, mai puțin transport. Mulți intră în Chișinău cu mașinile proprii, de la asta și sunt stopări”.

Expertul în dezvoltare urbană durabilă și fostul viceprimar al Capitalei, Victor Chironda, susține că problema ambuteiajelor este una complexă și nu poate fi soluționată peste noapte.

„În primul rând, este vorba de îmbunătățirea serioasă a transportului public, astfel încât oamenilor li se ofere o alternativă a deplasării cu automobil și doi trebuie să fie implementate o serie de măsuri, care să descurajeze oamenii să folosească mașina. Este în primul rând vorba de parcarea cu plată. Mai ales, în zona centrală a orașului. Pentru că foarte des din cauza parcărilor neorganizate, ilegale, haotice se formează ambuteiaje”, afirmă Victor Chironda, expert în dezvoltare urbană durabilă.

Consilierul municipal crede că pentru funcționarea eficientă și reducerea ambuteiajelor, orașul are nevoie de o modernizare a infrastructurii stradale, iar activități în acest sens trebuie să fie implementate cu regularitate an de an.

„Avem intersecții, zone în oraș care nu mai fac fața fluxului de automobile, acolo trebuie fie optimizată intersecția, fie optimizat sistemul de semaforizare, trebuie să fie făcute poate chiar intersecții denivelate”, spune Chironda.

Viceprimarul Capitalei, Ilie Ceban, susține că municipalitatea lucrează deja la un regulament pentru aprobarea unui tarif unic pe teritoriul municipiului Chișinău. Astfel, în prima etapă, se vor implementa modificări în parcările unde este fezabilă instalarea limitatoarelor și a barierelor de acces. A doua etapă va cuprinde aprobarea și amenajarea parcărilor și a parcajului pe străzi. După ce aceste reglementări vor fi aprobate de consiliul municipal, va fi posibilă introducerea parcărilor cu plată.

„Soluția capitalelor europene este de utilizare masivă a transportului alternativ. Utilizarea transportului public și fluidizarea transportului public. Ceea ce noi implementăm astăzi cele benzi dedicate transportului public. La fel în capitale europene, apar tot mai multe străzi pietonale, în locul celor cu automobile și îngustarea străzilor, nu facem aceste acțiuni deoarece avem, totuși, o viziune cum trebuie dezvoltat orașul și o facem foarte bine gândit, faptul că sunt tot mai multe automobile, nu poate orașul să fie largit la infinit sau largite străzile pentru acea capacitate de automobile care vin zilnic, oamenii trebuie să treacă la transportul public și alternativ”, spune Ilie Ceban.

Potrivit datelor statistice, în prezent în Chișinău sunt aproape 360 de mii de mașini, în timp ce în 2000 numărul acestora era 107 mii.

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA