Examene sub presiune: Tot mai mulți studenți din Moldova apelează la copiat și inteligență artificială

Susținerea examenelor pentru mulți studenți din Republica Moldova este o adevărată provocare. Unii dintre ei recunosc că, pentru a face față examenelor, apelează la copiat sau la diverse forme de sprijin din partea colegilor ori la instrumente digitale, inclusiv inteligența artificială. Într-un sondaj recent, realizat în șase universități din țară, în baza răspunsurilor oferite de peste 3.600 de studenți și aproximativ 420 de cadre didactice, se arată că studenții fac tot mai des uz de aceste instrumente. În timp ce instituțiile de învățământ superior susțin că implementează măsuri pentru a asigura corectitudinea evaluărilor, studenții spun că presiunea examenelor și dorința de a obține rezultate mai bune îi determină să recurgă tot mai des la astfel de practici.

 

Potrivit sondajului, peste o treime dintre studenți recunosc că se copiază la examene. Aproape 4 din 10 spun că oferă colegilor să copieze, iar peste 30% folosesc inteligența artificială în timpul evaluărilor. În plus, 11% afirmă că în universitatea lor s-a oferit sau s-a luat mită pentru note sau pentru promovarea anului de studii.

Mulți studenți recunosc că copiază chiar dacă profesorii îi supraveghează.

”Profesorii nu permit, dar noi ne străduim să nu vadă.”

”Copiam doar în cazul în care știam suta de procente că nu știam. Și în principiu motivul era să mențin nota.”

”Ca să avem note mai bune, să încercăm să avem cât mai multe. Scriam evaluarea mai bine.”

Unii spun că au această obișnuință încă din școală.

”Doar în perioada gimnaziului, liceului. Cred că copiam doar din motiv că nu m-am pregătit destul.”

”Mai degrabă era straniu să nu copiezi decât să copiezi.”

Rectorul Universității Tehnice din Moldova, Viorel Bostan, spune că instituția pe care o conduce încearcă prin diverse metode să excludă aceste practici.

”Utilizăm o procedură foarte complexă de a verifica toate tezele de licență și de master.  Să identificăm acele pasaje pe care studenții în mod incorect le preiau din alte surse, le includ și le prezintă drept munca proprie.”, a declarat rectorul UTM, Viorel Bostan.

Iar examenele la unele discipline pentru studenții din primul an de studii sunt susținute în format digital. UTM dispune în prezent de peste zece săli de examinare de acest tip, unde sunt camere video și sunt interzise gadgeturile. Iar telefoanele ar putea fi interzise și în timpul lecțiilor, afirmă Viorel Bostan.

”O să înăsprim sancțiunile în acest sens și o să cerem în mod expres profesorilor să interzică accesul în sala de studii cu telefoanele mobile sau cu ceasuri electronice. Sau inclusiv, au fost unul sau două cazuri în care studenții veneau și cu ochelari care permiteau să copieze. ”, a mai spus Viorel Bostan.

Psihologul Sergiu Sanduleac avertizează că, fără implicarea părinților și adaptarea sistemului educațional la noile realități, copiatul riscă să devină un comportament acceptat, care se va reflecta mai târziu în calitatea muncii.

”Creierul începe să devină leneș și nu mai vrea să lucreze. Părinții nu știu cum, nu știu în ce constă problema. Cadrul didactic nu are instrumentele necesare și este singur în fața problemei, pentru că părintele nu-l ajută. Sistemul ăsta mediatic, online, toate rețelele de socializare la care elevii practic nonstop stau. Asta este o amenințare din exterior. ”, a spus Sergiu Sanduleac, psiholog.

În universitățile din Republica Moldova copiatul și plagiatul sunt sancționate prin scăderea notei, anularea lucrării sau chiar exmatriculare. În alte țări, precum Statele Unite sau Marea Britanie, astfel de abateri pot duce direct la exmatriculare sau suspendarea studiilor. În Germania abaterile pot fi sancționate inclusiv prin anularea diplomei, chiar și după absolvire. Cercetarea a fost efectuată de Magenta Consulting în cadrul Proiectului „Învățământul Superior din Moldova”, finanțat de Banca Mondială. Datele sondajului au fost colectate în perioada 7 octombrie – 19 noiembrie 2025.

 

 

AFLĂ DETALII DESPRE

DISTRIBUIE ȘTIREA